アイテムタイプ |
Article |
ID |
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プレビュー |
画像 |
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キャプション |
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本文 |
2020000008-20200211.pdf
Type |
:application/pdf |
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Last updated |
:Feb 16, 2024 |
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本文公開日 |
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タイトル |
タイトル |
暗黙理論と消費者行動の関係に関する研究
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カナ |
アンモク リロン ト ショウヒシャ コウドウ ノ カンケイ ニ カンスル ケンキュウ
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ローマ字 |
Anmoku riron to shōhisha kōdō no kankei ni kansuru kenkyū
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別タイトル |
名前 |
Research on the relationship between implicit theories and consumer behavior
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カナ |
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ローマ字 |
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著者 |
名前 |
白井, 美由里
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カナ |
シライ, ミユリ
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ローマ字 |
Shirai, Miyuri
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所属 |
慶應義塾大学商学部教授
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所属(翻訳) |
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役割 |
Research team head
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外部リンク |
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版 |
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出版地 |
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出版者 |
名前 |
慶應義塾大学
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カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク
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ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku
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日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
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出版年(to:yyyy) |
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作成日(yyyy-mm-dd) |
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更新日(yyyy-mm-dd) |
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記録日(yyyy-mm-dd) |
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形態 |
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上位タイトル |
名前 |
学事振興資金研究成果実績報告書
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翻訳 |
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巻 |
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号 |
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年 |
2020
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月 |
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開始ページ |
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終了ページ |
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ISSN |
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ISBN |
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DOI |
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URI |
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JaLCDOI |
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NII論文ID |
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医中誌ID |
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その他ID |
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博士論文情報 |
学位授与番号 |
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学位授与年月日 |
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学位名 |
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学位授与機関 |
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抄録 |
本研究は昨年度からの継続研究である。研究の目的は消費者行動における暗黙理論の役割を解明することである。先行研究はあるものの,その役割は十分に解明されていない。この2年間は,知能に関する暗黙理論(知能観)が異時点間選択にどのように影響を与えるのかを明らかにすることに焦点を当ててきた。知能観は人間の知能についての信念には,知能が生得的で不変であるという信念(実体理論)と知能が努力によって向上するという信念(増大理論)の2つあることを説明する。異時点間選択は,近い将来受け取る少額の利得と遠い将来受け取る高額の利得の選択であり,前者よりも後者を選好する傾向を忍耐力で表現する。本研究では,増大理論者の方が実体理論者よりも忍耐強く,後者の利得を選好する傾向にあるという仮説を立て,そこに関連する要因を含めた分析を行ってきた。昨年度に行った分析の一つに,知能観の異時点間選択への影響には選択した利得の期待使途が媒介することを実証したものがあるが,今年度はそれをさらに発展させ,それらの関係には心理的リアクタンスが媒介することを明らかにした。この心理的リアクタンスは,遠い将来受け取る高額の利得から生じる自由への脅威の知覚と感情で構成される。また,先行研究において暗黙理論が知能だけでなく様々なドメインで存在することが指摘されていることから,これまで消費者行動研究でよく採用さてきたパーソナリティの暗黙理論を対象に同様の分析を行った結果,知能観と同様に異時点間選択に影響することを確認した。これらの分析によって異時点間選択に対する暗黙理論の心理的プロセスの理解を深めることができた。
This research is a continuation of the project launched last year. It aims is to elucidate how consumers' implicit theories are associated with consumer behavior. In the past two years, the focus was directed to examining the psychological process underlying the relationship between implicit theories for intelligence and intertemporal choices. Implicit theories for intelligence explain that consumers hold one of two beliefs about intelligence. One belief is that intelligence and ability are fixed and uncontrollable traits (entity theory), and the other belief is that they are malleable and controllable through effort (incremental theory). The intertemporal choice problem is a choice between a smaller-earlier monetary option and a larger-later monetary option. One of the studies conducted last year provided findings such that consumers' expected purchases with the obtained money mediated the effect of the implicit theories on intertemporal choices. This year, an extended study showed that psychological reactance is an additional mediator in the relationship. This psychological reactance consists of a perceived threat to freedom and affect that are elicited from the larger-later options. Furthermore, we conducted an additional analysis examining intertemporal choices with implicit theories for personality since the beliefs have been frequently adopted in consumer behavior research. The results showed that the beliefs also influence consumers' intertemporal choices.
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キーワード |
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著者版フラグ |
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関連アイテム |
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