アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000101-0143.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.9 MB
|
Last updated |
:Oct 5, 2010 |
Downloads |
: 1503 |
Total downloads since Oct 5, 2010 : 1503
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
20世紀音楽におけるオーケストラ編曲の特質 : ラヴェルによる展覧会の絵を中心に
|
カナ |
20セイキ オンガク ニ オケル オーケストラ ヘンキョク ノ トクシツ : ラヴェル ニ ヨル テンランカイ ノ エ オ チュウシン ニ
|
ローマ字 |
20seiki ongaku ni okeru okesutora henkyoku no tokushitsu : Raveru ni yoru Tenrankai no e o chushin ni
|
|
別タイトル |
名前 |
The stylistic and aesthetic differences between nineteenth- and twentieth-century orchestral arrangement : a comparative study of two orchestral arrangements of Mussorgsky's Tableaux d'une exposition
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
岡部, 真一郎
|
カナ |
オカベ, シンイチロウ
|
ローマ字 |
Okabe, Shin-ichiro
|
所属 |
慶應義塾大学大学院研究科博士課程:慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1997
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
101
|
年 |
1997
|
月 |
3
|
開始ページ |
143
|
終了ページ |
187
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The main aim of this paper is to examine the stylistic and aesthetic differences between nineteenth- and twentieth-century ideas about orchestral arrangement. The examination is based on a comparative study of two orchestral arrangements of Mussorgsky's Tableaux d'une exposition: one by A. Touschmaloff (1861-96), a pupil of Rimsky-Korsakov, and the other by M. Ravel. Even though Touschmaloff might have claimed that he elaborated Mussorgsky's thoughts as faithfully as possible, his version of Tableaux is a distortion of the original composition, since the peculiar quality of roughness in Mussorgsky's piano music is virtually emasculated in the process of 'refining' by the arranger. This kind of 'faithfulness' to the original composition is what is specific to nineteenth-century arrangements in general. In contrast with Touschmaloff's orchestration, Ravel must have been aware that he was arranging the original work in his own way - and this is where the two versions differ most significantly from each other. Ravel never failed to understand and appreciate the essential character of Mussorgsky's piano writing. He created a new phase by making a conflict between the musical identities of Mussorgsky and his own. This kind of stylistic deformation is therefore completely different in concept from the traditional nineteenth-century approach to arrangements.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|