アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000090-0063.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:2.6 MB
|
Last updated |
:Aug 18, 2023 |
Downloads |
: 2485 |
Total downloads since Aug 18, 2023 : 2485
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
幼児の心の理論獲得における人形を用いた見立て遊びの役割
|
カナ |
ヨウジ ノ ココロ ノ リロン カクトク ニ オケル ニンギョウ オ モチイタ ミタテ アソビ ノ ヤクワリ
|
ローマ字 |
Yōji no kokoro no riron kakutoku ni okeru ningyō o mochiita mitate asobi no yakuwari
|
|
別タイトル |
名前 |
The role of pretend play with a doll in the acquisition of theory of mind in preschool children
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
宮原, 冴佳
|
カナ |
ミヤハラ, サエカ
|
ローマ字 |
Miyahara, Saeka
|
所属 |
慶應義塾大学文学部大学院社会学研究科
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
山本, 絵里子
|
カナ |
ヤマモト, エリコ
|
ローマ字 |
Yamamoto, Eriko
|
所属 |
慶應義塾大学先導研究センター
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
関根, 和生
|
カナ |
セキネ, カズキ
|
ローマ字 |
Sekine, Kazuki
|
所属 |
慶應義塾大学先導研究センター
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
白野, 陽子
|
カナ |
ハクノ, ヨウコ
|
ローマ字 |
Hakuno, Yōko
|
所属 |
自治医科大学医学部; 慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
増田, れい
|
カナ |
マスダ, レイ
|
ローマ字 |
Masuda, Rei
|
所属 |
慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
皆川, 泰代
|
カナ |
ミナガワ, ヤスヨ
|
ローマ字 |
Minagawa, Yasuyo
|
所属 |
慶應義塾大学文学部大学院社会学研究科; 慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
90
|
年 |
2021
|
月 |
|
開始ページ |
63
|
終了ページ |
77
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Pretend play has been considered to be effective for the development of children because it is related to their language and social cognitive skills. In particular, pretend play involving role-play requires understanding of theory of mind (ToM) and communication skills. Although previous studies have discussed the advantages of pretend play, the majority has been based on comments from caregivers or questionnaires. Experimental studies remain few to date. In addition, pretend play has been proposed as a possible factor in promoting the emotional understanding of others. However, experimental studies that directly examined ToM are lacking. To address this research gap, the present study aimed to examine the effect of pretend play on children with/without a doll on the understanding of ToM. The present study specifically focused on the function of inference of others' mental state in a pretend play and the relation observed during the play (i.e., dyadic or triadic). The study consisted of two experiments, which were conducted on girls approximately 3 years old. At this age, they are yet to attain ToM. Experiment 1 examined the change in children's understanding of ToM after different types of interventions through pretend play. The results indicated that only pretend play using a specific script that verbalizes mental states with a triadic relationship (i.e., child, mother, and a doll) significantly changed children's performance in a ToM task. Importantly, a group using the same script but with dyadic relationship did not exhibit a significant change, suggesting the crucial role of a triadic relationship with a doll. Experiment 2, which focused on the influence of children's experience of pretend play with a doll, found no difference in ToM performance due to difference in accumulated experiences with doll play. The differences between the two experimental results were discussed with a view of quality of pretend play at home in relation to the verbalization of mental states and relationship in pretend play.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Jun 23, 2021 | | インデックス を変更 |
Jun 23, 2021 | | 著者 役割,著者 外部リンク,著者 名前,著者 カナ,版 版,出版地 場所,出版者 名前,出版者 カナ を変更 |
Aug 18, 2023 | | 著者 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|