慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000090-0063  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000090-0063.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.6 MB
Last updated :Aug 18, 2023
Downloads : 2153

Total downloads since Aug 18, 2023 : 2153
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 幼児の心の理論獲得における人形を用いた見立て遊びの役割  
カナ ヨウジ ノ ココロ ノ リロン カクトク ニ オケル ニンギョウ オ モチイタ ミタテ アソビ ノ ヤクワリ  
ローマ字 Yōji no kokoro no riron kakutoku ni okeru ningyō o mochiita mitate asobi no yakuwari  
別タイトル
名前 The role of pretend play with a doll in the acquisition of theory of mind in preschool children  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 宮原, 冴佳  
カナ ミヤハラ, サエカ  
ローマ字 Miyahara, Saeka  
所属 慶應義塾大学文学部大学院社会学研究科  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 山本, 絵里子  
カナ ヤマモト, エリコ  
ローマ字 Yamamoto, Eriko  
所属 慶應義塾大学先導研究センター  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 関根, 和生  
カナ セキネ, カズキ  
ローマ字 Sekine, Kazuki  
所属 慶應義塾大学先導研究センター  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 白野, 陽子  
カナ ハクノ, ヨウコ  
ローマ字 Hakuno, Yōko  
所属 自治医科大学医学部; 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 増田, れい  
カナ マスダ, レイ  
ローマ字 Masuda, Rei  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 皆川, 泰代  
カナ ミナガワ, ヤスヨ  
ローマ字 Minagawa, Yasuyo  
所属 慶應義塾大学文学部大学院社会学研究科; 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2020  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
90  
2021  
 
開始ページ 63  
終了ページ 77  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Pretend play has been considered to be effective for the development of children because it is related to their language and social cognitive skills. In particular, pretend play involving role-play requires understanding of theory of mind (ToM) and communication skills. Although previous studies have discussed the advantages of pretend play, the majority has been based on comments from caregivers or questionnaires. Experimental studies remain few to date. In addition, pretend play has been proposed as a possible factor in promoting the emotional understanding of others. However, experimental studies that directly examined ToM are lacking. To address this research gap, the present study aimed to examine the effect of pretend play on children with/without a doll on the understanding of ToM. The present study specifically focused on the function of inference of others' mental state in a pretend play and the relation observed during the play (i.e., dyadic or triadic). The study consisted of two experiments, which were conducted on girls approximately 3 years old. At this age, they are yet to attain ToM. Experiment 1 examined the change in children's understanding of ToM after different types of interventions through pretend play. The results indicated that only pretend play using a specific script that verbalizes mental states with a triadic relationship (i.e., child, mother, and a doll) significantly changed children's performance in a ToM task. Importantly, a group using the same script but with dyadic relationship did not exhibit a significant change, suggesting the crucial role of a triadic relationship with a doll. Experiment 2, which focused on the influence of children's experience of pretend play with a doll, found no difference in ToM performance due to difference in accumulated experiences with doll play. The differences between the two experimental results were discussed with a view of quality of pretend play at home in relation to the verbalization of mental states and relationship in pretend play.
 
目次

 
キーワード
false belief  

preschoolers  

theory of mind  

pretend play  

toy play  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 18, 2023 13:01:51  
作成日
Jun 23, 2021 13:32:16  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 23, 2021    インデックス を変更
Jun 23, 2021    著者 役割,著者 外部リンク,著者 名前,著者 カナ,版 版,出版地 場所,出版者 名前,出版者 カナ を変更
Aug 18, 2023    著者 を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 90 (2021)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (811) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (491)
3位 新自由主義に抗す... (373)
4位 731部隊と細菌戦 ... (346)
5位 『疱瘡除』と『寿... (269)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1914)
3位 731部隊と細菌戦 ... (564)
4位 猫オルガンとはな... (534)
5位 中和滴定と酸塩基... (510)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース