アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000076-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:619.1 KB
|
Last updated |
:Sep 8, 2014 |
Downloads |
: 11659 |
Total downloads since Sep 8, 2014 : 11659
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
出身階層と学歴格差 : 階層論的説明の比較
|
カナ |
シュッシン カイソウ ト ガクレキ カクサ : カイソウロンテキ セツメイ ノ ヒカク
|
ローマ字 |
Shusshin kaiso to gakureki kakusa : kaisoronteki setsumei no hikaku
|
|
別タイトル |
名前 |
Parental class and differential school education : a comparison of explanations by class theories
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
鹿又, 伸夫
 |
カナ |
カノマタ, ノブオ
|
ローマ字 |
Kanomata, Nobuo
|
所属 |
慶應義塾大学文学部教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2013
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
76
|
年 |
2013
|
月 |
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
28
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Although numerous empirical studies exist regarding the relationship between parental class and differential school education, a suitable explanation is yet to be established. To this end, this study compares the empirical validity of four influential theories concerning such a relationship in Japan: cultural capital theory, relative risk aversion hypothesis, the Wisconsin model, and tracking hypothesis. The results, utilizing nationally collected data, show the following: (1) both academic grade and ambition/aspiration have a significant effect on divergence of stratified pathways in high school and higher education; (2) parental education and occupation have a minimal effect on both academic grade and ambition/aspiration; (3) in the transition to higher education for males, the pathways in high school have an impact on the pathways in higher education; and (4) in the transition to high school and higher education for females, ambition/aspiration has a direct effect on diverging pathways, albeit with a weak tracking effect. However, since all four theories do not show enough empirical validity, it is apparent that the mediating mechanism between family background and differential school education cannot be simply explained through such class theories.
|
|
目次 |
|
キーワード |
differential school education
|
relative risk aversion hypothesis
|
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|