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2022000010-20220080  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル リモート・オーラル・ヒストリーメソッドの展開  
カナ リモート・オーラル・ヒストリー メソッド ノ テンカイ  
ローマ字 Rimōto ōraru hisutorī mesoddo no tenkai  
別タイトル
名前 Deployment of remote oral history methods  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 清水, 唯一朗  
カナ シミズ, ユイチロウ  
ローマ字 Shimizu, Yuichiro  
所属 慶應義塾大学総合政策学部教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2023  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2022  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
コロナ下でインタビュー調査を進める取り組みをはじめて3年目となった。本研究課題では、令和2年度に実施した「リモートオーラルヒストリーメソッドの開拓」(学事振興資金A)の成果を発展させ、実地で運用することに焦点を合わせて、インタビュー手法の開発と実践に取り組んできた。開発と実施は、オーラルヒストリーワークショップの学生と、オーラルヒストリーゼミの学生にかかわってもらい、テープ起こし専門家の若林氏、生活史研究者の岸政彦氏、ウェブメディアで多くの閲覧者を獲得している徳谷柿次郎氏に専門知識を提供してもらいながら進めた。
研究に関わる成果としては、「話を聞き、声を聴く」『公研』706号で、リモートが進む社会のなかで声を聴くことの方法と意義についてまとめた。また総合政策学部創立30年のブックプロジェクトのなかで「『開かれたオーラルヒストリー』の実践と方法」で具体的なオーラルヒストリープロジェクトの進め方を実践報告形式でまとめることができた。
教育への波及効果としては、上述のオーラルヒストリーWS、オーラルヒストリーゼミ生の最終課題、タームペーパー、卒業プロジェクトで、リモートオーラルヒストリーを定着させることができた。それが評判を呼び、昨年度からは山形大学人文社会学部の講義にもジョイントで研究代表者がかかわるようになった。来年度からはSFC生も参加していく予定である。
高校生に向けても、SFC生が参加するかたちでリモートオーラルヒストリーの方法を伝える動きが広がり始めている。今年度は長野吉田高校の総合学習においてインタビューワークショップを展開、沖縄県教育委員会の進学力グレードアップ推進事業でも、高校1、2年生それぞれ30名に対して、研究代表者とSFC生が講義とWSを行った。NPO法人青春基地との連携も継続している。
こうした実績をもとに、来年度は書籍としてこの研究内容をまとめていきたいと考えている。
This is the third year that we have conducted an interview survey in Corona, Japan. In this research project, we have been developing and practicing interview methods by expanding on the results of the "Developing Remote Oral History Methods" project (funded by Keio universtiy, as the prior project) conducted in 2020, focusing on practical application of the methods. The development and implementation was carried out with the involvement of students in the Oral History Workshop and Oral History Seminar, with the expertise of Ms. Wakabayashi, a transcriptionist, Mr. Masahiko Kishi, a life history researcher, and Mr. Kakijiro Tokutani, who has gained a large audience through web media.
The results of my research, "Listening and Hearing Voices," KOKEN, No. 706, summarized the methods and significance of listening to voices in an increasingly remote society. In "Practice and Methods of 'Open Oral History'," a book project commemorating the 30th anniversary of the founding of the Faculty of Policy Studies, I was able to summarize the method of proceeding with a specific oral history project in the form of a practical report.
As a ripple effect on education, we were able to establish remote oral history in the aforementioned oral history workshop, oral history seminar students' final project, term paper, and graduation project. This has been well received, and since last year, the principal investigator has been involved in joint lectures at Yamagata University's Faculty of Humanities and Sociology. From next year, SFC students will also participate in the project.
The movement to teach remote oral history methods to high school students is also beginning to spread, with the participation of SFC students. The SFC students and the principal investigator gave lectures and workshops to 30 first- and second-year high school students each in the Okinawa Prefectural Board of Education's project to promote the upgrading of students' academic abilities.
Based on these achievements, we hope to compile this research into a book next year.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jul 01, 2024 14:26:25  
作成日
Jul 01, 2024 14:26:25  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jul 1, 2024    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2022年度
 
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