本研究の目的は、フランスロマン主義時代における芸術家を対象とした「伝記」ジャンルの読解である。「伝記の世紀」と呼ばれた19世紀における「伝記」ジャンルについて、近年注目が集まっていることを踏まえ(Diaz, 2011; Casalena, 2012; Jefferson, 2012)、19世紀初頭において汎ヨーロッパ的な名声を博していたカノーヴァについて、作家スタンダールが日記や書簡、美術批評、紀行文などで言及している個所の調査を行った。カノーヴァについては、19世紀に出版されたカノーヴァ伝(Missirini, 1824; Quatremère de Quincy, 1834)や19世紀の辞典類(Biographie universelle; Biographie nouvelle des contemporains; Annuaire nécrologique)における言及について調査を行った。以上を踏まえ、同時代において語られるカノーヴァ像と比較しながら、スタンダールによるカノーヴァ像について論文を発表した。①アトリエでの制作過程、②キャリア形成におけるメセナの役割、③ナポレオンとの関係、④美術品のイタリア回収への寄与、という4つの視点から論じた。こうして「伝記」ジャンルの問題だけではなく、芸術家像をめぐる諸問題を19世紀初頭の文脈において論じることができた。①については、スタンダールと同時代人による証言と比較しカノーヴァの作品制作の特徴を取り上げた。②については、「芸術家」が公衆と取り結ぶ関係を通して、「伝記=人生」が古代以来果たしてきた範例としての役割を論じた。③については、芸術家と権力者との関係について、クリス、クルツやウィットコウアーといった芸術家像に関する古典的な研究を踏まえて論じた。④については、戦争と芸術作品の帰属の問題を通して、イタリアとフランスのあいだの文化交流と政治的対立の関係を論じた。
The purpose of this study is to read the "biography" genre of artists in the French Romantic period. The recent studies having shown the importance of the "biography" genre in the 19th century, which was called the "century of biography" (Diaz, 2011; Casalena, 2012; Jefferson, 2012), this study focus on Canova, neoclassical sculptor, who enjoyed the fame in all Europe in the early 19th century, and, especially, on Stendhal's references to this sculptor in his diaries, art criticism, and travelogues. I investigate also Canova's biographies published in the 19th century (Missirini, 1824; Quatremère de Quincy, 1834) and 19th-century dictionaries (Biographie universelle; Biographie nouvelle des contemporains; Annuaire nécrologique). Based on the above, I presented a paper on Stendhal's image of Canova, comparing it with the image of Canova described in the same period. The paper discusses the following four perspectives: 1) the process of production in the studio of sculptor, 2) the role of the patronage in the formation of his career, 3) his relationship with Napoleon, and 4) his contribution to the restitution of art works in Italy in1815. In this way, I was able to discuss not only the issues of the "biography" genre, but also the various issues surrounding the image of the artist in the context of the early 19th century. Regarding the first point, I discussed the characteristics of Canova's studio work in comparison with the writings of Stendhal and his contemporaries. Regarding the second point, I discussed the classical role of "biography-life" as an "exampla". Regarding the third point, I discussed the relationship between artists and those in power, based on the studies on the image of artists such as Kris, Kurz, and Wittkower. Regarding the last point, I discussed the cultural exchange and the political conflict between Italy and France.
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