賢人と愚人との別は、学ぶと学ばざるとによりて出来るものなり」(福沢諭吉, 1880)。
「学ぶとはどういうことか」という問題は、古来より、心理学者だけではなく、哲学者、宗教家、教育学者、生命科学者、発達臨床家、動物の調教師、そして一般高等市民の心を捉えてやむことのなかった、根元的で、深遠な、人類史上の最重要課題の一つである。本研究においては、「連合学習理論」、「行動分析学」、「脳の計算理論」において培われてきた唯物論的アプローチに寄り添いながら、「学習」という古くて新しい問題に関して、機械学習、画像解析、神経生物学的な手法による測定・操作技術などの最先端技術を駆使した分野横断的な切り口で挑んだ。
Learning is defined as a relatively permanent change in behavior that occurs as a result of experience. The question "What is learning?" is one of the most fundamental, profound, and important issues in human history, which has fascinated not only psychologists but also philosophers, religious scholars, teachers, life scientists, developmental psychologists, clinicians, animal trainers, and public citizens since ancient times. In this study, while leaning on the materialistic approach developed in "associative learning theory," "behavior analysis," and "computational theory of the brain," we have established the integrative approach of cutting-edge technologies such as machine learning, machine vision, and neurobiological techniques for measurement and manipulation to explore the old and new problem of "learning" in a cross-disciplinary manner.
|