米国生まれのマネジメント・コントロール(MC)の考え方は現在,より広い概念へと変わりつつある。米国企業においては,コントローラーやトレジャラーなど,MC の明確な責任者が存在することが多い。しかし,一方でいわば輸入ものとして MC を導入した日本企業においてはいまだ,概念もそれほど浸透しているとはいえない。とはいえ,実務として MC に含まれるシステムを実行していることも事実である。これを実践している部門が経営企画部門であることは先の申請者の研究結果から明らかになっている。本研究ではこの研究を発展させ,日本企業の経営企画部門がどのように MC を設計運用しようとしているのか,そしてその効果は何かを研究課題とした
そこで,本社だけでなく,傘下の分権化組織の経営企画部門がどのような関係をもって実務を行っているかを,その実態を明らかにするために,研究開始当初は過日おこなった質問票調査で協力可能と回答した企業へのインタビューを計画した。しかしコロナ禍にあってインタビュー調査が困難なこともあり,まず過日おこなった質問票調査の再分析から開始した。また,数は少ないが,数社の経営企画部門へのインタビュー調査もおこなった。加えて,近年のSDGs,ESGなどへの対応部門としての機能も経営企画部門が持ち始めていることから,この分野の研究者に,ともすれば企業利益と相反するかもしれない方向性をどのように整合させようとしているのかについて知見を得た。
質問票調査の分析結果は,2021年度日本原価計算研究学会全国大会にて報告し(2021年8月31日),そこでの議論をもとに分析結果を精査して2022年度発行の三田商学研究に掲載予定となっている。この論文では,経営企画部門の特徴が,企業が持つマネジメント・コントロールの特徴とどのような関係を持っているかを分析している。
The concept of management control (MC) is currently undergoing a transformation into a broader concept. In U.S. companies, there is often a clear person in charge of MC, such as a controller or treasurer. On the other hand, in Japanese companies, which introduced MC as an imported concept, the concept has not yet penetrated that far. Nevertheless, it is a fact that the systems included in MC are being implemented in practice. The results of the previous applicant's research clearly show that the department practicing this is the corporate planning department. In this study, we extend this research to investigate how the corporate planning departments of Japanese firms design and operate MC, and what are the effects of this design and operation.
In order to clarify the actual situation of the relationship between the corporate planning departments of decentralized organizations under the head office as well as the head office, we planned to interview companies that responded that they could cooperate with us in the questionnaire survey that we had conducted earlier in the day at the beginning of the study.
However, due to the difficulty of conducting interviews due to the Corona Disaster, we began by reanalyzing the questionnaire survey that had been conducted earlier in the day. We also conducted interviews with the corporate planning departments of a few companies, although the number of interviews was small. In addition, since corporate planning departments have begun to function as departments that respond to SDGs and ESG in recent years, we asked researchers in this field about the direction that may be at odds with corporate interests. We gained insight into how they are trying to reconcile the two.
The results of the questionnaire survey analysis will be reported at the 2021 Conference of the Japanese Association for Cost Accounting Research (August 31, 2021), and based on the discussion there, the analysis results will be refined and published in the 2022 issue of Mita Journal of Business and Commerce. In this paper, we analyze how the characteristics of management planning departments are related to the characteristics of management control that firms have.
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