人工知能やビッグデータの活用を中心とする科学技術革新が急激に進展している。それにともなって、第4次産業革命やSocety 5.0の到来などが想定されている。そうした大きな社会変動は、教育や学習のあり方に根本的な再検討を迫っている。これにいわゆる「グローバル化」の趨勢も加わって、社会の構成員としての市民が習得することが求められる知の内容や獲得様式、その処理の仕方や活用の方法について、新たな概念構成と政策化・実践化のための理論構築を行うことが喫緊の課題となっている。本研究は、こうした課題に対して、比較大学史・大学論の観点から、基礎理論の構築をめざす。大学・高等教育における教養形成やリベラル・アーツ、そしてそれと深く関連する人文学・社会科学の研究教育は、科学技術の革新からどのような影響を受けるのか。また逆にそれらは、科学技術 革新にどのような影響を与えるのか。研究期間全体を通して、日本と海外(イギリスおよびアメリカ)における先進的な事例の検討、さらに過去の技術革新と教養形成やリベラル・アーツ・ラーニングに関する歴史的検討を行う。3年目(最終年度)の今年度は、引き続き、現在進行している科学技術革新と教育や教養形成の関係を考える際には、歴史的な視野から原理探究的に考察することが必要であるとの前年度までの研究成果を受けて、従来の教育学の枠組みにとらわれずに、イギリスおよびアメリカ、さらにはドイツやフランスに関しても、産業革命や技術革新が、大学・高等教育にどのような影響を与えたのか、という比較史的観点から文献、史資料調査を行った。また研究のパースペクティヴを、技術革新のなかの教育概念の変容について、教養形成と職業教育の関係、および高大接続改革の文脈にまで拡大して考察し、歴史的考察の現代的な意味についても確認した。その成果については、いくつかの学会において報告した。
As scientific and technological innovation, particularly the use of artificial intelligence and big data is developing rapidly, we are expecting the Forth Industrial revolution and the coming of Society 5.0. Such major social changes are urging a fundamental reconsideration of education and learning. With addition to the so-called "globalization" trend, a new conception of the content, acquisition mode and application style of knowledge that citizens are required to acquire must be reconstructed immediately. This study aims to construct a fundamental theory for these issues from the viewpoint of comparative history and theory of higher learning. What is the impact of science and technology innovation on liberal arts, humanities and social science research and teaching in higher learning? On the contrary, how do they affect science and technology innovation? We will examine major cases in Japan and overseas (UK and the United States), as well as historical studies on past technological innovation and liberal arts learning. In this year, as the third year (final year), it was necessary to continue to consider the relationship between the ongoing science technology innovation and education from a historical perspective. Based on the research results in the previous years, how the Industrial Revolution or technological innovation was applied to universities and higher learning in the United Kingdom and the United States, as well as in Germany and France, without being bound by the conventional framework of pedagogy, was considered. We conducted a survey of literature and historical materials from a comparative historical point of view. It also expanded the perspective of research to the context of the relationship between liberal arts learning and vocational education, and the reform of articulation between secondary and higher education, regarding the transformation of educational concepts in technological innovation.
|