当初の計画どおり、本プロジェクトの研究成果をまとめた論文集、新島進編『ジュール・ヴェルヌとフィクションの冒険者たち』(水声社、2021年)を刊行するに至った。フランスの作家ジュール・ヴェルヌ(1828-1905)は一般に青少年向け科学冒険小説作家、つまり大衆作家として知られるが、1950年代頃より研究者たちは作家が持つ希有な文学性、とりわけ20世紀、21世紀文学にも通じるような現代的な文学性に注目しはじめた。だが、その内実の検討は充分になされているとはいえない。どういった意味で、大衆的な作家ヴェルヌを現代的な文学者とできるのか。この問いに対して研究チームは、おのおのが専門とする作家とヴェルヌとの関係性から考察をおこなった。新島(研究代表者)は「師弟の邂逅」の章において、レーモン・ルーセルのヴェルヌ崇拝について先行研究を再考した。現代的な詩人ルーセルを通したヴェルヌ読解は本テーマにとって不可欠な作業と思われたからである。識名章喜(共同研究者)は「〈ドイツのヴェルヌ〉と呼ばれたくなかった男」において、ドイツにおいてSF文学の祖とされるクルト・ラスヴィッツとヴェルヌの関係について論じ、ヴェルヌにおける科学の意味を問い直した。巽孝之(共同研究者)は「空洞地球再訪」において、19世紀初頭に提唱された、いわゆる空洞地球説にちなむ幻想が、エドガー・アラン・ポーをはじめとする先達作家からヴェルヌに受け継がれ、さらに後世の作家たちに継承されていく系譜を辿り、続編製造学という概念を引きだした。こうした作法はまさにヴェルヌの現代性を明かすものである。なお本プロジェクトにおいては塾外からもヴェルヌ研究の第一人者たちに加わっていだだき、議論の深化を図った。その知名度に比して大学研究者による一般向けの論文集が多くないヴェルヌにあって、本研究の成果が、日本における今後のヴェルヌ受容において重要な役割を担うことを期待したい。
As initially planned, a collection of essays detailing the scholarly findings of this project has been published in a volume entitled Juru verunu to fikushon no bokenshatachi (Jules Verne and the explorers of fiction), ed. Susumu Niijima (Suiseisha 2021).
The French author Jules Verne (1828–1905) is generally known as a popular writer. However, from around the 1950s, scholars began to focus on his unique literary qualities; in particular, they shone a light on the modernity of his works, which could be considered representative of both the 20th and 21st centuries. Yet discussions of his literary qualities and his modernity are by no means plentiful.
In what ways can the popular writer Verne be seen as a contemporary man of letters? In response to this question, project scholars compared Verne with the authors in whom they specialize.
Principal researcher Susumu Niijima was responsible for editing the collection; in addition, he reappraises previous research regarding Raymond Roussel's admiration for Verne. Co-researcher Akiyoshi Shikina discusses the relationship between Verne and Kurd Laßwitz, who is regarded as the father of science fiction in Germany; he re-questions the meaning of science in Verne's work. Co-researcher Takayuki Tatsumi traces the genealogy of fantasies based on the Hollow Earth theory; how it was inherited by Verne from Edgar Allan Poe and other authors, and then passed down to subsequent generations of authors. In particular, Tatsumi considers Verne's work from the perspective of sequelogy.
Such approaches illuminate the modernity of Verne's works. In our country, for an author of Verne's repute, surprisingly few essay collections exist that have been authored by academics for the general public. It is hoped that this volume, which brings together the results of the project, will play an important role in encouraging greater acceptance of Verne in Japan.
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