本研究の目的は新入生750名が履修する体育授業を対象に、遠隔オンライン授業のツールの一つとして開発した「SFC-GO」のアプリケーションが新入生の遠隔によるコミュニケーションと運動習慣にどのような影響を与えたのかを検討し、効果的な体育授業システムを構築することである。COVID19によって大学ではこれまでの対面授業から遠隔のオンライン授業の実施となり、大学生の心身のリスクが危惧されている(大学ジャーナルオンライン,2020)。こうしたなかで、体育授業の役割を果たすための目的は、身体活動量を確保することや他者とのコミュニケーションのなかで関わり合いを作っていくことである。本研究ではオンライン授業を通じて、こうした課題を解決するために「SFC-GO」というアプリケーションを開発した。このアプリケーションの開発には情報系の研究室が大きな貢献を行っており、体育分野と情報系の研究室との連携によって生まれたものである。
結果として「SFC-GO」を通じて、教員が課題設定をして、授業内外で遠隔で運動を実施することは可能となった。さらに各学生の運動活動がアップロードされることでクラス内のコミュニケーションの醸成にも寄与した。こうした取り組みはキャンパスの「best practice」の一つとして一定の評価をもたらした。しかしながら、こうした客観データを学生自身が、どのように自らの生活習慣に生かしていくのかについては検証の余地があり、次年度に生かすことが求められる。
The purpose of this study is creating the effective learning systems with the application soft; 'SFC-GO 'which was developed as one of the remote leaning (on-line lectures) tools under the circumstances of COVID19. We will try to examine how SFC-GO works on students' on- line communications and exercise habits with the 800 first-year undergraduates who take the Physical Education classes.
Due to COVD19 pandemic, students have been forced to take the remote on-line lectures instead of face-to face instructions they used to have before. Thus, there are concerns that such learning environments could be brought some kinds of risks in mind and body to the students. (University Journal Online, 2020)
Under the Circumstances, the programs of P.E. lessons are required to fulfill the roles to give the opportunities to the students to make them keep the target amounts of physical activities and interactive communication with each other.
In this study, we produced the application soft named 'SFC-GO' to solve the problems as we have mentioned so far. It was created based on the collaboration between physical education specialty and information specialty, and especially the laboratory of informatics greatly contributed for this development.
Consequently, SFC-GO made it possible for the teachers to set the assignments toward the students and have them execute the assigned exercises inside or outside classes.
Moreover, the video upload of each student's sports activities established the mutual communication among the classmates.
With these implementations, we received a certain appreciation to be chosen as 'best practice' of the campus.
However, there are still some rooms for examination. We will continue to explore the better way to reflect the objective data to students' lifestyles and exercise habits in the coming years.
|