本研究では2つの分析を行った。1つは「埼玉県学力・学習状況調査」の個票データを用いて、相対月齢が学力や非認知能力に与える影響を推定することである。当学力調査は、埼玉県下の約 1,000 校 30 万人の小4~中3の生徒の情報を含むビッグデータである。 もう1つは、兵庫県尼崎市と協力し、行政データを用いて相対月齢が体力や人間関係に与える影響を推定することである。相対月齢効果は、海外では既によく知られた事実となっており、先進国の中では早生まれの子どもは入学学年を選べる"Re-shirting"や入学前に早生まれの児童を対象にした補修授業やガイダンスを行うなどの対策が採られている。しかし、日本ではこうした議論は緒に就いたともいえない状況であることから、本研究から得られた科学的根拠(エビデンス)を元に、日本でも相対月齢効果による不平等の解消に向けた議論を行うことが期待される。「埼玉県学力・学習状況調査」の個票データを用いた分析は、東京大学大学院経済学研究科の山口慎太郎教授らとの共著として、Yamaguchi, Ito and Nakamuro (2020) "Month-of-Birth Effects on Skills and Skill Formation"として経済産業研究所のディスカッションペーパーとして公開された(https://www.rieti.go.jp/jp/publications/summary/20100005.html)。またこの論文は、朝日新聞のEduA(早生まれは高校入試にも影響!? 東大教授が説く「不利のはね返し方」)やNewsポストセブン(東大院教授「早生まれの不利は大人まで続く」研究結果発表)、マネーポストウェブ(「早生まれは不利」研究が話題 親は早生まれの子にどう向き合うべきか)、
文春オンライン(内田篤人"3月生まれのエリート"が活躍できた理由《東大論文「早生まれは不利》)と、多数のメディアに取り上げられた。また、兵庫県尼崎市の行政データを用いた研究は、2020年8月に尼崎市が主催した「学びと育ち研究所研究報告会」の場で報告を行った。
In this study, we conducted two analyses: one is to estimate the effect of relative age in months on academic and non-cognitive abilities using individual data from the "Saitama Achievement and Learning Status Survey". The first is to estimate the effect of relative age on academic achievement and non-cognitive ability using panel data with information on 300,000 students from 4th to 9th grade in approximately 1,000 schools in Saitama Prefecture. The second is to estimate the effect of relative age on physical fitness and human relations using administrative data in cooperation with Amagasaki City, Hyogo Prefecture. The relative age effect is already a well-known fact in other countries, and in developed countries, measures such as "re-shirting," in which children born early can choose which grade to enter, and remedial classes and guidance for children born early before entering school have been adopted. In Japan, however, such discussions are still limited, and it is expected that the scientific evidence obtained from this study will lead to discussions on how to eliminate inequalities due to the relative age effect in Japan. The analysis using panel data from the Saitama Prefectural Survey on Academic Achievement and Learning is co-authored with Professor Shintaro Yamaguchi, Professor Hirotake Ito and publised "Month-of-Birth Effects on Skills and Skill Formation. (2020) as a discussion paper by the Research Institute of Economy, Trade and Industry (https://www.rieti.go.jp/jp/publications/summary/20100005.html). This paper was also published in a lot of media, such as the Asahi News paper. In addition, the studies using administrative data from Amagasaki City in Hyogo Prefecture was reported at the "Research Report Meeting of the Learning and Growth Institute" hosted by Amagasaki City in August 2020.
|