慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2020000008-20200065  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2020000008-20200065.pdf
Type :application/pdf Download
Size :123.9 KB
Last updated :Feb 16, 2024
Downloads : 18

Total downloads since Feb 16, 2024 : 18
 
Release Date
 
Title
Title 科学技術の革新とリベラル・アーツの再定義に関する国際比較史的研究 (2)  
Kana カガク ギジュツ ノ カクシン ト リベラル・アーツ ノ サイテイギ ニ カンスル コクサイ ヒカクシテキ ケンキュウ (2)  
Romanization Kagaku gijutsu no kakushin to riberaru ātsu no saiteigi ni kansuru kokusai hikakushiteki kenkyū (2)  
Other Title
Title A comparative and international study on the history of redefining liberal arts through technological innovation (2).  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 松浦, 良充  
Kana マツウラ, ヨシミツ  
Romanization Matsuura, Yoshimitsu  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2020  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
人工知能やビッグデータの活用を中心とする科学技術革新が急激に進展している。それにともなって、第4次産業革命やSocety 5.0の到来などが想定されている。そうした大きな社会変動は、教育や学習のあり方に根本的な再検討を迫っている。これにいわゆる「グローバル化」の趨勢も加わって、社会の構成員としての市民が習得することが求められる知の内容や獲得様式、その処理の仕方や活用の方法について、新たな概念構成と政策化・実践化のための理論構築を行うことが喫緊の課題となっている。本研究は、こうした課題に対して、比較大学史・大学論の観点から、基礎理論の構築をめざす。大学・高等教育における教養形成やリベラル・アーツ、そしてそれと深く関連する人文学・社会科学の研究教育は、科学技術の革新からどのような影響を受けるのか。また逆にそれらは、科学技術革新にどのような影響を与えるのか。研究期間全体を通して、日本と海外(イギリスおよびアメリカ)における先進的な事例の検討、さらに過去の技術革新と教養形成やリベラル・アーツ・ラーニングに関する歴史的検討を行う。2年目の今年度は、引き続き研究動向全体の把握に努めるとともに、特に科学(技術)史研究の成果についても検討の範囲を拡大した。現在進行している科学技術革新と教育や教養形成の関係を考える際には、歴史的な視野から原理探究的に考察することが必要であるとの昨年度の研究成果を受けて、従来の教育学の枠組みにとらわれずに、イギリスおよびアメリカ、さらにはドイツやフランスにに関しても、産業革命や技術革新が、大学・高等教育にどのような影響を与えたのか、という比較史的観点から文献、史資料調査を行った。当初予定では、今年度はイギリスにおける史資料収集、現地調査を予定していたが、コロナ禍のため断念し、比較史調査の範囲を広げることによって、引き続き考察の方法論的基盤形成を行った。
As scientific and technological innovation, particularly the use of artificial intelligence and big data is developing rapidly, we are expecting the Forth Industrial revolution and the coming of Society 5.0. Such major social changes are urging a fundamental reconsideration of education and learning. With addition to the so-called "globalization" trend, a new conception of the content, acquisition mode and application style of knowledge that citizens are required to acquire must be reconstructed immediately. This study aims to construct a fundamental theory for these issues from the viewpoint of comparative history and theory of higher learning. What is the impact of science and technology innovation on liberal arts, humanities and social science research and teaching in higher learning? On the contrary, how do they affect science and technology innovation? We will examine major cases in Japan and overseas (UK and the United States), as well as historical studies on past technological innovation and liberal arts learning. In this year, the second year of this project, we continued to strive to grasp the overall research trends and expanded the scope of consideration especially the scientific (technical) history research on the United Kingdom and the United States, as well as Germany and France, from a comparative historical perspective on how the Industrial Revolution and technological innovation have affected universities and higher education. The original plan was to collect historical materials and conduct a field survey in the United Kingdom this year, but abandoned it due to the new corona virus crisis and expanded the scope of the comparative history survey to continue to form a methodological basis for consideration.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 16, 2024 13:35:26  
Creation date
Feb 16, 2024 13:35:26  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 16, 2024    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2020
 
Related to