人工知能やビッグデータの活用を中心とする科学技術革新が急激に進展している。それにともなって、第4次産業革命やSocety 5.0の到来などが想定されている。そうした大きな社会変動は、教育や学習のあり方に根本的な再検討を迫っている。これにいわゆる「グローバル化」の趨勢も加わって、社会の構成員としての市民が習得することが求められる知の内容や獲得様式、その処理の仕方や活用の方法について、新たな概念構成と政策化・実践化のための理論構築を行うことが喫緊の課題となっている。本研究は、こうした課題に対して、比較大学史・大学論の観点から、基礎理論の構築をめざす。大学・高等教育における教養形成やリベラル・アーツ、そしてそれと深く関連する人文学・社会科学の研究教育は、科学技術の革新からどのような影響を受けるのか。また逆にそれらは、科学技術革新にどのような影響を与えるのか。研究期間全体を通して、日本と海外(イギリスおよびアメリカ)における先進的な事例の検討、さらに過去の技術革新と教養形成やリベラル・アーツ・ラーニングに関する歴史的検討を行う。2年目の今年度は、引き続き研究動向全体の把握に努めるとともに、特に科学(技術)史研究の成果についても検討の範囲を拡大した。現在進行している科学技術革新と教育や教養形成の関係を考える際には、歴史的な視野から原理探究的に考察することが必要であるとの昨年度の研究成果を受けて、従来の教育学の枠組みにとらわれずに、イギリスおよびアメリカ、さらにはドイツやフランスにに関しても、産業革命や技術革新が、大学・高等教育にどのような影響を与えたのか、という比較史的観点から文献、史資料調査を行った。当初予定では、今年度はイギリスにおける史資料収集、現地調査を予定していたが、コロナ禍のため断念し、比較史調査の範囲を広げることによって、引き続き考察の方法論的基盤形成を行った。
As scientific and technological innovation, particularly the use of artificial intelligence and big data is developing rapidly, we are expecting the Forth Industrial revolution and the coming of Society 5.0. Such major social changes are urging a fundamental reconsideration of education and learning. With addition to the so-called "globalization" trend, a new conception of the content, acquisition mode and application style of knowledge that citizens are required to acquire must be reconstructed immediately. This study aims to construct a fundamental theory for these issues from the viewpoint of comparative history and theory of higher learning. What is the impact of science and technology innovation on liberal arts, humanities and social science research and teaching in higher learning? On the contrary, how do they affect science and technology innovation? We will examine major cases in Japan and overseas (UK and the United States), as well as historical studies on past technological innovation and liberal arts learning. In this year, the second year of this project, we continued to strive to grasp the overall research trends and expanded the scope of consideration especially the scientific (technical) history research on the United Kingdom and the United States, as well as Germany and France, from a comparative historical perspective on how the Industrial Revolution and technological innovation have affected universities and higher education. The original plan was to collect historical materials and conduct a field survey in the United Kingdom this year, but abandoned it due to the new corona virus crisis and expanded the scope of the comparative history survey to continue to form a methodological basis for consideration.
|