New Media Arts をいかに理解するか。とくに技術と芸術の差異はどこにあるのか?そしてそこに数学的な考え方が介在するのか?この問いに対する答えを求めるのが本研究の目的である。芸術とは何か?現代アートとはどのように進化しているのか?その視点から古典のウィーンと現代アートのシンガポールを訪ねた。ウィーンでは遠近法と細密画に注目し(ボッシュ、デューラー、フェルメール)、シンガポールではパブリック・アートやインドネシアの現代アートに注目した。
数学的な視点を探ることが課題である。遠近法や細密画などは数学的な理論が背景にあることは明らかだが、その後の芸靴の流れを追うとシュールレアリスムやミニマリズムあたりまでは数学的な背景を観ることができるが、現代アートとなると技術的であり、数学的な深みは感じられない。
今回、インドネシアの現代アートとボッシュの最後の審判を観てあることに気づいた。それは芸術と数学の共通性であり、技術との乖離である。一言で言えば社会性である。数学は応用数学から純粋数学まで幅広いが、本質は純粋数学と言える。つまり役立たない世界である。芸術もデザインを含めれば役立つものもあるが、本質は芸術家自身が追及するものもある。インドネシアの現代アートもボッシュもある意味では共通の視点である。明らかにNew Media Arts のアトラクション的な作品とは異なる。その差異は社会性を軸として理解することができる。今回の探求を通して、社会性を軸として、現代アートを見直すことができたことは大きな成果である。
How to understand New Media Arts. In particular, what is the difference between technology and arts? And is there a mathematical concept in modern arts? The purpose of this study is to find the answer to this question; that is, what is arts and how is contemporary arts evolving? From that perspective, I visited classical works in Vienna and contemporary arts in Singapore. In Vienna I focused on perspective and miniature paintings such as Bosch, Dürer, Vermeer, etc, and in Singapore I focused on public arts and contemporary arts in Indonesian.
The aim is to explore a mathematical perspective. It is clear that perspective and miniature paintings are based on some mathematical theories. However, if you follow the history of arts, then you can find the mathematical background up to surrealism and minimalism, but to contemporary arts I don't feel any mathematical depth, because they are technical.
I noticed similarity in Indonesian contemporary arts and Bosch's final judgement. It is a commonality between arts and mathematics, and a divergence from technology. In short, mathematics ranges from applied mathematics to pure mathematics, but the essence is pure mathematics. In other words, it is a useless world. Similarly, some arts is useful like design, while others are pursued by the artists himself. Indonesian contemporary arts and Bosch are, in a sense, a common perspective; not useful in real world. But, New Media Arts, attraction like works, are different. This difference can be understood with the axis of sociality. Through this quest, it is a great achievement that we can review contemporary arts by focusing on social aspects.
|