慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000006-20180404  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000006-20180404.pdf
Type :application/pdf Download
Size :117.5 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 86

Total downloads since Oct 24, 2022 : 86
 
Release Date
 
Title
Title 地域の事業所を利用する精神障がい者が看護学生と関わる経験  
Kana チイキ ノ ジギョウショ オ リヨウスル セイシン ショウガイシャ ガ カンゴ ガクセイ ト カカワル ケイケン  
Romanization Chiiki no jigyōsho o riyōsuru seishin shōgaisha ga kango gakusei to kakawaru keiken  
Other Title
Title An exploration of interactions between individuals with mental illness and nursing students at community-based welfare agencies  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 福田, 紀子  
Kana フクダ, ノリコ  
Romanization Fukuda, Noriko  
Affiliation 慶應義塾大学看護医療学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
《研究目的》精神障がい者の地域生活支援が推し進められるなか、看護学生の実習の場も精神科病院だけでなく地域の福祉施設等の事業所で展開されるようになってきた。本研究の目的は、地域の事業所を利用している精神障がい者にとって、看護実習生との関わりがどのような経験になっているのかを明らかにすることである。5つの事業所に通所する18名の精神障がい者を研究対象として、半構成的インタビューによるデータ収集を行った。インタビュー内容は同意を得た上でICレコーダーに録音し、逐語録に記述したテクストを分析データとして質的に分析した。《結果・考察》地域の事業所を利用する精神障がい者は、見知らぬ学生との 【出会いと別れの困難さ】を抱くことや【看護実習という枠組みの限界】を感じつつも、若い学生との会話は通常とは異なる【楽しみや刺激を得る機会】となっていた。また学生から【大切に扱われる嬉しさ】を感じ、自らの病気の体験を【学生の反応を見ながら自己開示】をしていた。そして自らの体験を学生に役立ててもらい【看護学生の学びに貢献したい】という思いを抱いていた。これら結果から、学生が精神障がい者との関係づくりをすすめるためのスキルを磨くことや、地域事業所での実習が看護学生にとってどのような学びとなったのかを利用者たちに具体的に伝えることが重要であることが示された。
Purpose: As community-based support for individuals diagnosed with mental illness has risen, practical training for nursing students has been implemented, not only at psychiatric institutions but also within community-based welfare agencies. The purpose of this study was to clarify interactions between individuals with mental illness and nursing students at community-based welfare agencies. Method: Using a qualitative semi-structured interview, data were collected from 18 participants diagnosed with a mental illness from 5 community-based welfare agencies. Results: Participants reported having difficulty meeting and interacting with unfamiliar nursing students and identified limitations in the ability to interact under the framework of practical training. Additionally, conversation with young students was reported as an opportunity to enjoy themselves, and participants were grateful for the student's polite and respectful attitudes in conversation. Participants self-disclosed while watching the reactions of the nursing students, and in doing so, they hoped to contribute to their learning. Conclusion: The results suggest that it is important to encourage students to improve their communication skills, as it will enhance relationships with individuals with mental illness, and help them talk about their learning during their practical training at community-based agencies.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:38:06  
Creation date
Oct 24, 2022 13:38:06  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1649) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (762)
3rd Bidet toilet use... (540)
4th 731部隊と細菌戦 ... (469)
5th 新自由主義に抗す... (372)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (1055) 1st
2nd インフルエンサー... (501)
3rd 石垣島の「エコツ... (439)
4th 興味が引き起こさ... (438)
5th 刑法における因果... (425)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース