慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180148  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180148.pdf
Type :application/pdf Download
Size :113.6 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 122

Total downloads since Oct 24, 2022 : 122
 
Release Date
 
Title
Title 1920-1930年代、カタルーニャの前衛芸術  
Kana 1920-1930ネンダイ、カタルーニャ ノ ゼンエイ ゲイジュツ  
Romanization 1920-1930nendai, Katarūnya no zen'ei geijutsu  
Other Title
Title Avant-gard art in Catalunya (1920s-1930s).  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 松田, 健児  
Kana マツダ, ケンジ  
Romanization Matsuda, Kenji  
Affiliation 慶應義塾大学商学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、1910年代後半から1936年までの間、カタルーニャでは前衛芸術がどのような過程を経て導入されていったのかを明らかにした。それは、遅れた周辺地域が受け入れた一方通行の「輸入」ではない。ミロにしてもダリにしても、パリに出立する以前にカタルーニャで前衛芸術に触発され、パリで活動する間も、カタルーニャとの結びつきが途絶えることがなかった。1930年代には国外、国外を問わず、他の地域との交流を重ねながらカタルーニャ独自の動きが展開していった。ADLANが行ったミロ展やダリ展のように、カタルーニャが新しい作品の最初の発信地となった事例さえ生じているのである。
しかも、このカタルーニャと他地域の交流の波は日本にまで届いていた。1937年に東京、名古屋、京都などを巡回した海外超現実主義作品展のカタログではピカソやミロ、ダリの他に、カタルーニャ人の彫刻家レアンドラ・クリストフルや本研究後半で登場するアンヘル・フェラン、レメディオス・バロ、オスカル・ドミンゲスといった名前を確認できるのである。戦前のカタルーニャと日本の前衛がどのような経路で結びついていたのか、管見の範囲では、先行研究がほとんど存在しない。リカル・ブルが指摘するように、こうした側面へのアプローチは今後の課題となるだろう。
In this project, I have argued how the process of avant-hard art has been introduced in Catalonia from the latter half of the 1910s to 1936. It was not a one-way "import" accepted by delayed surrounding. Both Miró and Dalí inspired by avant-hard art in Catalonia before they departed to Paris, and while they were working in Paris, the bonds with Catalonia were never broken. During the 1930s, Catalonia's unique movements had expanded by interaction with other domestic and overseas areas. Catalonia even become the place for the debut of new works such as the Miró exhibition and the Dalí exhibition produced by ADLAN.
Furthermore, the wave of cultural exchange between Catalonia and other regions even had reached Japan. In a catalogue of Overseas Surrealism Work Exhibition that traveled Tokyo, Nagoya, Kyoto and elsewhere in 1937, names such as Picasso, Miró and Dalí appeared, in addition to Catalonia sculptor Lenodre Cristòfol, Angels Fervent who is mentioned in the second half of this paper, Remedios Varo and Óscar Domínguez. In my investigation, I discovered little previos research to explain how the route connected the avant-garde of Catalonia and Japan. As Ricard Brumas has pointed out, further work is needed to address these aspects.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:21  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:21  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1615) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (710)
3rd Bidet toilet use... (520)
4th 731部隊と細菌戦 ... (500)
5th 新自由主義に抗す... (384)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (1036) 1st
2nd インフルエンサー... (505)
3rd 石垣島の「エコツ... (427)
4th 酢酸エステル類の... (402)
5th 興味が引き起こさ... (401)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース