慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
2018000005-20180093  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
2018000005-20180093.pdf
Type :application/pdf Download
Size :123.0 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 136

Total downloads since Oct 24, 2022 : 136
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 「両岸三地」における映画製作の1930年代上海映画からの影響関係について  
カナ 「リョウガン サンチ」ニ オケル エイガ セイサク ノ 1930ネンダイ シャンハイ エイガ カラノ エイキョウ カンケイ ニ ツイテ  
ローマ字 "Ryōgan sanchi" ni okeru eiga seisaku no 1930nendai Shanhai eiga karano eikyō kankei ni tsuite  
別タイトル
名前 Exploring the impact of 1930s Shanghai cinema on film production in mainland China, Taiwan and Hong Kong after the civil war  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 吉川, 龍生  
カナ ヨシカワ, タツオ  
ローマ字 Yoshikawa, Tatsuo  
所属 慶應義塾大学経済学部准教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2018  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
1930年代の上海では数多くのすぐれた映画が製作され、中国国産映画の「黄金時代」とも称されている。本研究は、1930年代の上海映画が、後の時代の中国国内の映画のみならず、台湾や香港の映画製作にどのような影響を与えたのかを考察するものである。
とりわけ、上海映画の代表的監督のひとりである孫瑜に注目し、中国共産党の映画史で「左翼映画監督」とされてきた評価の妥当性を再検討した。その中で、孫瑜作品で強調される女性の肉体美や農村と都市の表現の違い、メロドラマ的な物語構造を指摘した。
その上で、国民党政権が台湾に遷移した後の台湾映画において、孫瑜監督の作り上げたような映像世界がどのように映画製作に影響しているのかについて、重点的に検討を進めた。その結果、1960年代半ばから国民党政権の主導により製作されるようになった、いわゆる「健康写実映画」の中に、多くの共通点が見られることが明らかになった。特に、「健康写実映画」として製作された李行監督の初期作品の中に、1930年代の孫瑜映画に酷似した女性の肉体美を強調した映像やメロドラマ的な物語構造が見られることを指摘した。また、映画製作の状況においても、伝統的な物語に根ざした映画が流行した1920年代の後に1930年代の上海映画が登場してきたように、「健康写実映画」も伝統的なイマジネーションに基づく台湾語映画ブームの後に登場してきており、類似性を見出すことができた。
これらの成果は、「台湾『健康写実映画』と1930年代上海映画」という論考として発表するとともに、公開講演会において同内容の口頭発表も行った。また、1930年代の上海映画が後の中国国産にどのような影響を与えたかについても、日本映像学会アジア映画研究会で「孫瑜監督作品に見られるスタイルの一貫性」というタイトルで研究発表を行った。
なお、香港映画への影響については、各種資料を収集する段階にとどまったため、来年度以降の課題としたい。
Many excellent movies were produced in 1930s Shanghai, a period frequently referred to as a 'Golden Age' of domestically-produced film in mainland China. This study examines how the 1930s Shanghai cinema influenced film production in Taiwan and Hong Kong as well as in mainland China subsequently.
In particular, the study focuses on Sun Yu, one of the greatest directors of 1930s Shanghai cinema, and re-evaluates his reputation as a director of 'left wing cinema' in the history of films produced by the CCP. This re-evaluation draws attention to Sun Yu's characteristic representations of the female form, differences in his portrayal of rural and urban areas, and his emphasis on melodramatic structure.
The re-evaluation of Sun Yu's films mainly examines the influence of Sun Yu's cinematic imagination on film production in Taiwan after the transition of the KMT regime to the island, concluding that many features found in the so-called 'healthy realism' cinema made under the leadership of the KMT from the mid-1960s onwards can be traced back to Sun Yu. In particular, in the early works of Li Xing, a director of many 'healthy realism' movies, the emphasis on the physical beauty of women and melodramatic narrative structures closely resembles Sun Yu's works. Similarities between Sun Yu's works and 'healthy realism' cinema can also be found in the sequence of thematic development as the 'healthy realism' movement came after a period of popular Taiwanese Hokkien cinematic works (Taiyupian), which were based on traditional stories and imagination, a chronological order that parallels the emergence of 1930s Shanghai cinema following an era of movies based on Chinese traditional stories and imaginative concepts.
These research findings were presented in the paper "Taiwan 'healthy realism' cinema and 1930s Shanghai cinema". An oral presentation of the same content was also made at a public lecture on Sinophone puppet plays and cinema. In addition, at a research meeting on Asian film of the Japan Society of Image Arts and Sciences (JASIAS), the author presented a portion of the results of this research under the title "Consistency of styles in films directed by Sun Yu". This later presentation explored the influence of 1930s Shanghai cinema on subsequent film production in mainland China.
The author is currently collating resources concerning the influence of 1930s Shanghai cinema and Sun Yu on film production in Hong Kong and intends to address this topic next term.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 24, 2022 13:35:42  
作成日
Oct 24, 2022 13:35:42  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2018年度
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 Open-domain dial... (1631) 1st
2位 石垣島の「エコツ... (745)
3位 Bidet toilet use... (533)
4位 731部隊と細菌戦 ... (485)
5位 新自由主義に抗す... (372)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 アセトアニリドの... (1065) 1st
2位 インフルエンサー... (492)
3位 興味が引き起こさ... (437)
4位 石垣島の「エコツ... (435)
5位 酢酸エステル類の... (418)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース