今年度は予算上の制限から現地調査は放棄し、中国政府文書、1950年代の報道等の史料を精査、分析し、中華人民共和国における国家社会関係のひな型形成過程につき考察した。また、その過程で中国のキリスト教の「合法」「非合法」教会の境遇が、いかに変化していったかを明らかにした。従来、中国共産党は自由主義神学の立場をとる指導者に対して統一戦線工作を行い、「超政治」的姿勢をとるファンダメンタルな指導者たちを孤立させ、孤立した指導者が地下化したことで「非合法」教会が形成されたとされている。しかし今回の分析によれば、中国共産党にもキリスト教における自由主義、ファンダメンタリズムに似た二つの立場が存在し、前者は周恩来を中心とした統一戦線工作となってあらわれるが、毛沢東の本音はむしろ後者にあったことがわかる。1950年代から60年代の宗教政策は、前者に始まり、徐々に後者が前者を圧倒することで、当初の政策を共産党自らの手で裏切る展開になったことが明らかになった。鄧小平および江沢民政権は、ある意味、宗教政策を当初の統一戦線に戻したに過ぎない。だが、「後者が前者を圧倒する」きざしが、胡錦濤、習近平政権において顕在化しつつあることも、明らかになった。本研究はいまだ途上にあるが、暫定的成果は復旦大学における国際シンポジウムでの発表に、部分的に反映させるとともに、近日中に霞山会機関紙『東亜』において発表する予定である。
In the last one year, I mainly analysed Chinese official documents and media articles in 1950s while abandoning fieldwork because of the limit of budget. And I considered how the state-society structure of PRC had been formed, made clear how the status of "legal" and "illegal" christian churches in China had changed in that era. A lot of scholars pointed out that CCP's united front work had targeted clergymen who had been inclined to liberal theology to insulate non-political and fundamental ones,so isolated clergymen had formed "illegal" churches. But through recent analysis, I have found that CCP had been also divided between the liberal group and the fundamental group just like christian theology, and the liberal one, which had been led by Zhou Enlai, had attend to united front work, but Mao Zedong's real intention is fundamentalism. At the beginning, CCP's early policy on religions(from 50s to 60s) emphasized liberal viewpoint, but fundamentalism overwhelmed liberalism later. Deng Xiaoping and Jiang Zemin revived old liberalism with united front work. However it becomes obvious that we can find a new sign that fundamentalism will overwhelm liberalism in Hu Jintao and Xi Jinping administrations. My investigation is still in improvement stage. A part of my tentative achievement had been reflected on my presentation made in the symposium in Fudan university, and will be published on TOA journal edited by Kazankai.
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