ドイツ近代美術(19世紀末~20世紀)は、明確な綱領を持つ芸術家集団(Gruppe, Bund, Verein, Ratほか)の結成・解散を特徴とする。その歴史は、近代社会における共同体/集合体関連の変容や、社会システムや規範の機能主義的分化、また文化の複雑化を映出する。
芸術的価値が多様化し「芸術の終焉のあと」が問われる現在、最重要の論点は「規範とデザイン」にほかならない。本研究は、グノーシス的二元論やモニスムス的一元論を視野におき、造形学校「バウハウス」を主題に、無規範的な多元性という「例外状態」に即して、倫理的なポスト・主体性の制作行為としての革新的なデザイン・芸術概念を構築した。
German modern art(from the end of 19th- to 20th-century) is characterized by the formation and dissolution of many artists groups(Gruppe, Bund, Verein, Rat etc.) with a clear program. Its history reflects the transformation of community/association context in modern societies, the functionalistic fragmentation of social systems and the diversification and complexity of cultures.
At present, when artistic values are diversifying and "after the end of art"(postmodernism) is being asked, the most important issue is nothing but "design". This research focuses on the design school "Bauhaus" with the theme of "State of Emergency"(C.Schmitt) as non-normative, extralegal state, and based on the Gnostic dualism and the monism of German Monistenbund, in order to interpret an innovative design/art concept as an ethical production act in the contemporary society.
|