本研究は日本の空港の経済的規制のあり方を分析した。日本の航空旅客需要関数と空港費用関数を測定し, シミュレーション分析を行った。分析の結果, 国管理空港が赤字であるのは, 非効率な経営だけでなく政策的に誘導された低い航空系料金も原因の一つであった。もし民営化空港が利潤最大化した場合, 航空系料金は現在の約9倍に値上がりする可能性がある。空港間競争は航空系料金を低めるが, 航空系と非航空系が統合されても, 航空系料金の低下は限定的である。非混雑空港の場合, 航空系・非航空系を一括にした規制の方が社会的に望ましい。空港間合併については, 空港間が補完ではなく競合関係にある場合, 社会にとってより望ましくない。
This study explores whether aviation charge regulation is necessary at privatized airports. We employ a structural model of airline competition in the Japanese domestic air passenger market. We find that airports without integration set nine times higher than current aviation charge. When airports integrate the non-aviation sector, they tend to set lower aviation charges by 5.6-20.5 %. Consequently, non-aviation charges are lowered. Competition among airports also tends to lower aviation charges. Nonetheless, single-till regulation dominates dual-till regulation at non-congested airports, regarding welfare maximization. We find that aviation charges will remain high if airports maximize profits, whether they are integrated with highly profitable non-aviation companies and airport competition or not. Regarding mergers between airports, it is possible that the total surplus will be reduced if the airports are not complementary but competing.
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