慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_25780270seika  
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KAKEN_25780270seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title 消費者の購買履歴に応じる価格差別戦略の理論的・実証的研究  
Kana ショウヒシャ ノ コウバイ リレキ ニ オウジル カカク サベツ センリャク ノ リロンテキ・ジッショウテキ ケンキュウ  
Romanization Shohisha no kobai rireki ni ojiru kakaku sabetsu senryaku no rironteki jisshoteki kenkyu  
Other Title
Title Theoretical and empirical study of behavior-based price discrimination  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 鄭, 潤澈  
Kana ジョン, ユンチョル  
Romanization Jeong, Yuncheol  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 10439218
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2017  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2016  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
文献リサーチと実態調査を行い, 以下の理論モデルを構築した。企業の価格差別戦略の分析に消費者行動の概念を取り入れ, 市場にバラエティを求める消費者が多い場合には新規顧客割引が実施され, 惰性的な消費者が多い場合には既存顧客割引が実施される均衡が得られた。さらに, 消費者の将来に対する合理的な予想の程度を変数化して分析を続けた。消費者が将来に起きうる自分の消費を, 現時点において重要視する場合には, 企業が実施する価格差別は企業利潤に悪い影響を与える反面, 消費者がそれほど将来を重要視せずに現在の購買を決定する場合には, 価格差別が企業にとって有利になり得ることを証明した。
Based on literature research and empirical survey, I constructed the following theoretical model. First, when considering consumer behavior into the analysis of firm's price discrimination strategy, firms discount new customers in the market with more inertial consumers, while firms reward past customers in the market with more variety-seeking customers. Second, when considering consumer's rational expectation for the future purchase, when consumers are forward-looking, behavior-based price discrimination hurts firms' profits as shown in the previous literatures. However, when consumers are naive, I prove that behavior-based pricing can be profitable for firms.
 
Table of contents

 
Keyword
価格差別戦略  

購買履歴  

新規顧客割引  

既存顧客割引  

スイッチングコスト  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2013~2016
課題番号 : 25780270
研究分野 : マーケティング経済学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Apr 20, 2022 16:12:47  
Creation date
Sep 21, 2017 15:40:58  
Registerd by
mediacenter
 
History
Apr 20, 2022    Creator Name,Creator Romanization,Abstract 内容,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2016 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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