第一に, 日本における教職=専門職像が, 欧米モデル, 特に米国の専門職像とどう異なるかを明らかにした。日本における教職の専門職像は, 米国における教職=専門職像と異なり, 国家主義に環流するメカニズムを内包する点を明らかにした。第二に, 19世紀米国における教職の専門性と専門職性の関係を明らかにした。米国では, 教職の専門職性(給与や待遇)を支えることなしに, 教職の専門性(教師の能力)を高めようとする改革を約百年間続けたが, 成功しなかった。第三に, 20世紀日本においては, 教職の専門性を高める改革が続けられてきたが, 教職の専門職性を高める改革は, 1969年の人材確保法以来行われていないことが示唆された。
First, Aki Sakuma pointed out that the concept of profession of teaching in Japan was constructed based on the teachers' self-sacrifice for the nation in Meidi Era, which was different from the US concepts based on the devotion to the God. Secondly, I analyzed the relationship between the professionalism and the professionality of teaching in 19th century America. US normal schools was required to improve teachers' ability and kept reforming their curriculum, in vain. One of the main reasons of it was they could get only few fiscal supports for promoting teachers' salary/ working conditions. Thirdly, the relationship between the professionalism and the professionality of teaching in 20th century Japan.
|