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AN00150430-00000029-0067  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル キェルケゴールの思惟方法 : 主体性及びイロニーの概念の哲学方法論的意味  
カナ キェルケゴール ノ シイ ホウホウ : シュタイセイ オヨビ イロニー ノ ガイネン ノ テツガク ホウホウロンテキ イミ  
ローマ字 Kyerukegoru no shii hoho : shutaisei oyobi ironi no gainen no tetsugaku hohoronteki imi  
別タイトル
名前 Thought-method of S. Kierkegeaard : Methodological sense of conceptions of "Subjectivity" and "Irony"  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 大谷, 愛人  
カナ オオタニ, ヒデヒト  
ローマ字 Otani, Hidehito  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1953  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
29  
1953  
3  
開始ページ 67  
終了ページ 98  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
"Philosophy" is "to do philosophy." The first and fundamental problem of philosophy is philosophy in itself; and it is a constant relation in which it relates to itself, as G. Simmel said. And in this point consists the "Wesenseigentumlichkeit" which distinguishes itself fundamentally from other sciences. It is too famous that Kant has said about the essence of "Philosophy" like this; Man can not study "Philosophy", except "to do philosophy". According to the above-mentioned view-point, only those who carried on their shoulders all their lives the task of studying real philosophy, in other words only those who continued ernestly "to do philosophy" throughout lives, are the true Philosophers. And I saw such a philosophical existence in Soren Kierkegaard, first of all. Of course, I can recognize F. Nietzsche as a representative philosopher of such kind, as Jaspers indicated. But it is S. Kierkegaard who makes me (my existence) selfconscious of its own theme, and also presented me the way of looking into its problem; namely it is S. Kierkegaard who teaches me the true philosophy. In this reason I selected S. Kierkegaar rather than Nietzsche as a theme of my study. What is the characteristic of S. Kierkegaard's philosophy? It is that he took out "thought" from the deepest bottom of human existence, made it the object of doubt, asked for its possibility fundamentally, and by having spiritual attitude of continuing "to do Philosophy" all his life, he presented a new attitude, namely "eine neue denkende Gesamthaltung des Menschen (Jaspers)", mediating infinite reflexion, being self-conscious of the fact that he can not obtain any ground for his reflextion, witout bringing any theory, fundamental stand-point or one world-image. In case of Kierkegaard, "to do philosophy" was presentation of "die denkende Gesamthaltung des Menschen". What this essay is seeking for, is Kierkegaard's thought-attitude, which was presented in the precedent paragraphy. More concretely speaking, object of this research is to clarify not only outer form, but also inner structure of his thought-method.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 29 (195303)
 
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