慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KO12003001-20220003-0015  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KO12003001-20220003-0015.pdf
Type :application/pdf Download
Size :124.1 KB
Last updated :Nov 30, 2023
Downloads : 58

Total downloads since Nov 30, 2023 : 58
 
Release Date
 
Title
Title 海外での指導経験を有する日本人サッカー指導者からみるコーチングについて  
Kana カイガイ デノ シドウ ケイケン オ ユウスル ニホンジン サッカー シドウシャ カラ ミル コーチング ニ ツイテ  
Romanization Kaigai deno shidō keiken o yūsuru Nihonjin sakkā shidōsha kara miru kōchingu ni tsuite  
Other Title
Title Coaching of Japanese soccer instructors with experience in foreign countries  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 福士, 徳文  
Kana フクシ, ノリフミ  
Romanization Fukushi, Norifumi  
Affiliation 慶應義塾大学体育研究所  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 福澤基金運営委員会  
Kana フクザワ キキン ウンエイ イインカイ  
Romanization Fukuzawa kikin un'ei iinkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 p.  
Source Title
Name 福澤諭吉記念慶應義塾学事振興基金事業報告集  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2022  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の目的は、海外での指導経験を有する日本人指導者を対象に質的研究法を実施し、日本の育成システムおよび指導者養成の一助となるための基礎的資料を得ることであった。2022年度は3年計画のうちの3年目の位置づけであり、1,2年目に実施することができなかった「現在海外で指導を行っている指導者への調査」を実施することができた。今年度調査の対象は、ドイツで指導を行っている指導者2名、スペインで指導を行っている指導者1名、またスペインでの指導経験を有する国内在住の指導者1名であった。質問項目は、基幹的質問、追跡的質問、探索的質問の三種類の組み合わせにより構成した。録音された音声データをテキストデータにし、KH Coderを用いて計量的に分析した。また、出現パターンの似通った語を線で結んだネットワーク図(共起ネットワーク)を描き、それを元に代表的な文章を抜粋した。描かれた共起ネットワークから、代表的な文章を抜粋すると「勝敗にこだわる姿勢と育成のバランスは大事であるが、勝敗や結果に対して社会が敏感である」、「バスク地方のU-15年代のリーグは強化リーグと育成リーグに分かれていて、育成リーグに関しては昇降格がない。監督がどのリーグに出るかをその年に決めることができる。その目的は選手にかかるプレッシャーから守るということ」などの語りがみられた。オランダを事例に行われた先行研究(須田ら2019)においては、「オランダの歴史や文化、オランダ人の気質などあらゆる側面からオランダ人指導者の指導の根幹となる共通理解があって、コーチやプレーヤーが学ぶための方法がプログラムされている」とされているが、ドイツ、スペインにおいても社会との繋がりや、地域の文化に合わせた指導や育成システムが構築されていることが窺えた。今後学会発表を経て、当該研究領域における基礎的研究資料としていち早く引用されるよう、論文への掲載を目指す。
The purpose of this study was to conduct a qualitative research on Japanese coaches with overseas coaching experience and to obtain basic data to help Japan's training system and coaching development. This year was the third year of a three-year plan, and we were able to conduct a "survey of instructors currently teaching abroad," which we were unable to do in the first and second years. The survey was administered to two instructors currently teaching in Germany, one instructor currently teaching in Spain, and one instructor living in Japan who had experience teaching in Spain. The questionnaire was composed of a combination of three types of questions: core questions, follow-up questions, and exploratory questions. The recorded speech data were converted to text data and analyzed quantitatively using KH Coder. A network diagram (co-occurrence network) was drawn by connecting words with similar appearance patterns with lines, and representative sentences were excerpted based on this diagram. Representative sentences extracted from the drawn co-occurrence network include: "It is important to have a balance between the attitude of being concerned about winning and losing and development, but society is sensitive to winning and losing and results," and "The league for U-15s in the Basque Country is divided into a strengthening league and a development league, and as for the development league, there is no promotion or demotion. The coach can decide which league to play in that year. The purpose of this is to protect the players from pressure. In a previous study conducted in the Netherlands as a case study (Suda et al. 2019), it was stated that "there is a common understanding that underlies the coaching of Dutch coaches in all aspects of Dutch history, culture, and the temperament of the Dutch people, and there is a program of methods for coaches and players to learn," but Germany, In Germany and Spain, it was seen that the coaching and development systems are also constructed in accordance with the connection with the society and the local culture. We aim to prepare for publication of the paper so that it will be cited as a basic research material in this research area as soon as possible after its presentation at the conference.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
申請種類 : 福澤基金研究補助
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 30, 2023 10:32:01  
Creation date
Nov 30, 2023 10:32:01  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 30, 2023    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Fukuzawa Memorial Fund for the Advancement of Education and Research Report / Academic year 2022
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1631) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (745)
3rd Bidet toilet use... (533)
4th 731部隊と細菌戦 ... (485)
5th 新自由主義に抗す... (372)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (1065) 1st
2nd インフルエンサー... (492)
3rd 興味が引き起こさ... (437)
4th 石垣島の「エコツ... (435)
5th 酢酸エステル類の... (418)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース