慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_25284042seika  
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KAKEN_25284042seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title プレゼンス論とアブセンス論の統合を目指して : 日欧の現代演劇の比較論的考察  
Kana プレゼンスロン ト アブセンスロン ノ トウゴウ オ メザシテ : ニチオウ ノ ゲンダイ エンゲキ ノ ヒカクロンテキ コウサツ  
Romanization Purezensuron to abusensuron no togo o mezashite : nichio no gendai engeki no hikakuronteki kosatsu  
Other Title
Title Toward integrating presence and absence theories in the modern Japanese and European theatre  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 平田, 栄一朗  
Kana ヒラタ, エイイチロウ  
Romanization Hirata, Eiichiro  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 00286600
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
ドイツ演劇学で論争となったプレゼンス論とアブセンス論の統合を目指す本研究は, 演劇上演ではプレゼンスとアブセンスの状況がパラドクシカルに生じていることを, 現代日本と欧州の演劇作品を例にして明らかにした。この状況が同時かつパラドクシカルであることは, 声や身体の動きが「ある」ようにみえるが, そうでは「ない」かもしれないという観客側の受容の不確実さに顕在化される。本研究はこの不確実な観劇体験を経て, 社会で起きる「ある」と「ない」をめぐる問題に対して私たちがより確実に把握する認識姿勢につながることを明らかにした。プレゼンスとアブセンスのあいだの不確実さは, 私たちが物事を把握する際の確実さを保証する。
This Research aims to integrate the theories of presence and absence which have been regarded as contradictions in the German theatre studies in recent years and to create a new theatre theory which explains theatrical phenomenon and perception of audiences more substantially. This theory argues that the theatrical phenomenon appears in a paradoxical situation of presence and absence. This paradox applies to the perception of audiences who are not always sure if the theatrical phenomenon has been presented just as they have seen them on the stage. The presentation on the stage is thus connected with the absent situation of audiences who cannot perceive the presentation as it is. This unsureness of their perception can promote the ability of their own perception in their daily lives, because they can reflect on their limit of perception itself through their theatre experience between present and absent situations.
 
Table of contents

 
Keyword
パフォーマンス研究  

日本演劇  

ドイツ演劇  

ヨーロッパ演劇  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(B)(一般)
研究期間 : 2013~2015
課題番号 : 25284042
研究分野 : 演劇学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:18:26  
Creation date
Dec 27, 2016 11:18:26  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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