本研究は, インターネットから消費者発信情報を収集してデータベース化し, 消費者発信情報と製品・サービスの市場における実績との関係を定量的に把握する方法論の確立を目指した。日米国際比較研究の面では, 共通指標化を可能にする日英判別辞書の作成という難題を克服できず, 研究は継続中である。しかし, 日本市場におけるスマートフォン・アプリに関する研究においては, 浸透度, 安定度・セキュリティー・リスク, ダウンロード数予測, 相補的・相殺的関係抽出アルゴリズム等に関して新たな知見を拓き, 実用研究として優れた成果を挙げた。また, 開発された方法論を, 全く異なる分野のビッグ・データ解析に適用し, その有効性を実証した。
The purpose of this research was to establish a systematic approach for analyzing how e-WoM (e-Word-of Mouth) may affect performances of products and services on the Internet. With focus on digital cameras and movies, an ambitious attempt was made to conduct a comparative analysis between the United States and Japan, which remains incomplete because of the difficulty to create a common dictionary for text mining across English and Japanese. The project was quite successful, however, in the study of smartphone applications in Japan, where new knowledge was created concerning popularity, stability, security risk, prediction of the number of downloads, competitive or complementary relationships and the like. The validity of the proposed approach was also demonstrated by applying it to problems surrounding big data analytics in several different areas.
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