アイテムタイプ |
Article |
ID |
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プレビュー |
画像 |
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キャプション |
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本文 |
KAKEN_18K04211seika.pdf
Type |
:application/pdf |
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Size |
:360.3 KB
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Last updated |
:Nov 14, 2022 |
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: 748 |
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本文公開日 |
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タイトル |
タイトル |
モデルベースト制御における機械学習とダイナミクスの融合に向けての基礎研究
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カナ |
モデル ベースト セイギョ ニ オケル キカイ ガクシュウ ト ダイナミクス ノ ユウゴウ ニ ムケテ ノ キソ ケンキュウ
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ローマ字 |
Moderu bēsuto seigyo ni okeru kikai gakushū to dainamikusu no yūgō ni mukete no kiso kenkyū
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別タイトル |
名前 |
Fundamental study of fusion of machine leaning and dynamics for model-based control
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カナ |
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ローマ字 |
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著者 |
名前 |
足立, 修一
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カナ |
アダチ, シュウイチ
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ローマ字 |
Adachi, Shūichi
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所属 |
慶應義塾大学・理工学部 (矢上) ・教授
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所属(翻訳) |
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役割 |
Research team head
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外部リンク |
科研費研究者番号 : 40222624
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名前 |
丸田, 一郎
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カナ |
マルタ, イチロウ
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ローマ字 |
Maruta, Ichirō
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所属 |
京都大学・工学研究科・准教授
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所属(翻訳) |
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役割 |
Research team member
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外部リンク |
科研費研究者番号 : 20625511
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名前 |
井上, 正樹
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カナ |
イノウエ, マサキ
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ローマ字 |
Inoue, Masaki
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所属 |
慶應義塾大学・理工学部 (矢上) ・講師
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所属(翻訳) |
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役割 |
Research team member
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外部リンク |
科研費研究者番号 : 80725680
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版 |
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出版地 |
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出版者 |
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日付 |
出版年(from:yyyy) |
2021
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出版年(to:yyyy) |
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作成日(yyyy-mm-dd) |
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更新日(yyyy-mm-dd) |
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記録日(yyyy-mm-dd) |
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形態 |
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上位タイトル |
名前 |
科学研究費補助金研究成果報告書
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翻訳 |
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巻 |
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号 |
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年 |
2020
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月 |
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開始ページ |
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終了ページ |
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ISSN |
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ISBN |
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DOI |
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URI |
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JaLCDOI |
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NII論文ID |
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医中誌ID |
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その他ID |
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博士論文情報 |
学位授与番号 |
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学位授与年月日 |
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学位名 |
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学位授与機関 |
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抄録 |
ロバスト制御やモデル予測制御などのようなモデルに基づく制御(Model-Based Control: MBD)やカルマンフィルタのようなモデルに基づく状態推定を行うためには,対象の高精度な数学モデルが必要になる。本研究では,データに基づく機械学習とダイナミクスを考慮した制御理論を融合することにより,新たなモデリングの方法論の構築を目指した。具体的に,自動車用エンジンや電気自動車用リチウム二次電池などといった非線形性の強い対象のモデリング問題を検討した。エンジンに対しては能動学習を用いたエンジンデータ収集の方法を検討した。二次電池に対しては電池の通電抵抗を適応的に推定する新しい方法を提案した。
In order to utilize Model-Based-Control (MBD) such as robust control and model predictive control, and Model-Based-State-Estimation (MBSE) such as Kalman filter, it is necessary to build a precise mathematical model of the target plant. In this study, we aim to construct new modeling methods for practical systems by combining the data-based machine-learning in AI and system identification of the dynamic control theory. In particular, two modeling problems of nonlinear systems are considered. One is a gasoline engine of automobile and the other is lithium-ion secondary battery for electric vehicles. For the modeling of gasoline engine which has heavy nonlinearity, Gaussian process regression with active learning method is applied to design an effective modeling experiment. An adaptive identification method in consideration of the physical property of the lithium-ion battery is proposed, and the effectiveness if the method is examined through experiments with real battery.
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目次 |
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キーワード |
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NDC |
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注記 |
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2018~2020
課題番号 : 18K04211
研究分野 : 制御工学
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言語 |
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資源タイプ |
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ジャンル |
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著者版フラグ |
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関連DOI |
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アクセス条件 |
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最終更新日 |
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作成日 |
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所有者 |
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更新履歴 |
May 17, 2022 | | インデックス を変更 |
Nov 14, 2022 | | 著者 著者ID,著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク,抄録 内容,注記 注記 を変更 |
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関連アイテム |
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