アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
KAKEN_17H02304seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:249.5 KB
|
Last updated |
:Nov 14, 2022 |
Downloads |
: 481 |
Total downloads since Nov 14, 2022 : 481
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
越境文化演劇研究 : 異他の視点からの演劇文化論
|
カナ |
エッキョウ ブンカ エンゲキ ケンキュウ : イタ ノ シテン カラ ノ エンゲキ ブンカロン
|
ローマ字 |
Ekkyō bunka engeki kenkyū : ita no shiten kara no engeki bunkaron
|
|
別タイトル |
名前 |
Research on transcultural theatre : from the perspective of the alien
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
平田, 栄一朗
 |
カナ |
ヒラタ, エイイチロウ
|
ローマ字 |
Hirata, Eiichirō
|
所属 |
慶應義塾大学・文学部 (三田) ・教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team head
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 00286600
|
名前 |
針貝, 真理子
|
カナ |
ハリガイ, マリコ
|
ローマ字 |
Harigai, Mariko
|
所属 |
東京藝術大学・音楽学部・准教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team member
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 00793241
|
名前 |
北川, 千香子
 |
カナ |
キタガワ, チカコ
|
ローマ字 |
Kitagawa, Chikako
|
所属 |
慶應義塾大学・商学部 (日吉) ・准教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team member
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 40768537
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
|
年 |
2019
|
月 |
|
開始ページ |
|
終了ページ |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
本研究 (越境文化演劇研究) の3名の研究者は、3年間の期間において3回の国際シンポジウム、10回の講演会とワークショップを開催し、国内外の学会にて6回発表を行った。自文化と異文化を明確に分ける従来の研究と異なり、本研究はベルンハルト・ヴァルデンフェルスの文化論を継承して、私たちが自文化の中にある「異他性 (das Fremde) 」の実態を多角度から見つめることで、自文化と異文化に対する私たちの意識を広げ、同時により繊細にする可能性を模索した。この可能性の模索には、日常から一歩を引いた次元の芸術体験が有効であるが、その有効さの多様性をヨーロッパ、アフリカ、東アジアの研究者との議論によって確認できた。
The members of the three-year-JSPS Research Project “Transcultural Theatre” organized three international symposiums and ten workshops with theatre and dance researchers, opera directors, choreographers from East Asia, Europe and Africa. The research members presented the papers on cultural issues and theatre at the conferences of Japanese Society of Theatre Studies, International Brecht Society and Academy of Arts Berlin.
The project based on the cultural theory of the philosopher Bernhard Waldenfels, investigated art and theatre works which confront the audiences with the strangeness in their own culture. Strangeness derives not only from other cultures but also from their own. Art and theatre works enable the audiences to experience and reflect the strangeness of their own in specifically playful ways. These experiences can lead us to having wider and more flexible visions to their relationship to other cultures as well as to strange aspects of their own.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
研究種目 : 基盤研究 (B) (一般)
研究期間 : 2017~2019
課題番号 : 17H02304
研究分野 : 演劇研究
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Mar 5, 2021 | | インデックス を変更 |
Nov 14, 2022 | | 著者 著者ID,著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク,抄録 内容,注記 注記 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|