環境変化の激しいアジア新興国市場では, 「スピード」「現地化」が重視される一方, 差別化を行うために日本市場あるいは欧米市場進出で得られた知見を活かす必要があるというジレンマに日本企業は十分対応できていない。結果として, 多くの日本企業が優れた製品, 技術を持ちながらもアジア市場におけるポテンシャルを発揮できていないことが再発見された。また, そうした問題点については「直視」することなく, 現地の市場の未成熟度など「言い訳」を容認する文化が散見された。多くの場合, 日本企業における本社は「もっとも国際化が遅れた部門」という発見は, より多くの示唆を含み, 今後さらなる研究が必要であることが痛感された。
For Japanese firms, it is critical to manage speed and local business practices without losing their strengths developed in Japanese and western markets. Yet, not many Japanese firms are able to balance the two competing demands well. As a result, their potential in terms of great products and advance technologies are not fully realized in the Asian markets. Moreover, it is found that many Japanese managers are not committed to those problems sincerely. Instead, they attribute the poor performance to local uncertainties and immaturity. In this sense, it is fair to say that the headquarters is the least globalized division, which suggests that we have to explore this issue even deeper and more thoroughly.
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