アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN10065043-20100531-0225.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.5 MB
|
Last updated |
:Jul 13, 2010 |
Downloads |
: 4286 |
Total downloads since Jul 13, 2010 : 4286
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
ヴィオラ・ダ・ガンバの視点から見る, 現代における古楽器製作の変遷と今後(1)
|
カナ |
ヴィオラ・ダ・ガンバ ノ シテン カラ ミル, ゲンダイ ニ オケル コガッキ セイサク ノ ヘンセン ト コンゴ (1)
|
ローマ字 |
Viora da ganba no shiten kara miru, gendai ni okeru kogakki seisaku no hensen to kongo (1)
|
|
別タイトル |
名前 |
The viola da gamba today : is it a historical or a modern instrument? (Part I)
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
石井, 明
|
カナ |
イシイ, アキラ
|
ローマ字 |
Ishii, Akira
|
所属 |
慶應義塾大学経済学部教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学日吉紀要刊行委員会
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ヒヨシ キヨウ カンコウ イインカイ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku hiyoshi kiyo kanko iinkai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2010
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾大学日吉紀要. 人文科学
|
翻訳 |
The Hiyoshi review of the humanities
|
巻 |
|
号 |
25
|
年 |
2010
|
月 |
|
開始ページ |
225
|
終了ページ |
270
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The viola da gamba was a popular musical instrument in Europe between the sixteenth and eighteenth centuries. There were numerous types and sizes of the instrument, all affectionately played and enjoyed particularly by non-professionals like the aristocrats and bourgeois. The popularity of the viols, however, sharply declined towards the eighteenth century, especially at the dawn of the French Revolution.
The revival of the viola da gamba became one of the essential elements in the Early Music movements of the early twentieth century. Many string instrument builders began attempting to manufacture viols, especially after the Second World War. By then, however, the tradition of the viola da gamba building had been entirely disappeared. The modern viola da gamba builders first imitated and adopted the technique used by the violin building. They eventually learned that the viol making is an entirely different matter from building violins or cellos. Today, various and numerous pieces of information on historical instrument making became available, and the viola da gamba builders of the twenty-first century finally began producing a true (truer) copy of the viols.
At the same time, however, the modern viol builders now face another problem. The builders of the historical instruments today need to re-evaluate the aim and purpose of the viol making. Should they keep searching the true essence of the viol making of the past, or should they regard the viola da gamba as an instrument of the modern times as well as an artistic output of modern instrument builders? To find an answer to this question, this article looks at the history of the modern viol making and compares the modern Early Music instrument building with the modern Early Musi performances.
|
|
目次 |
1. 今日のヴィオラ・ダ・ガンバと本稿の目的
2. 20世紀初期から1970年代以前におけるヴィオラ・ダ・ガンバ
3. 1970年代におけるヴィオラ・ダ・ガンバの製作状況
4. 1980年代,過去に存在した楽器製作方法の再発見とその実践
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|