慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00234698-19980200-00685900  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00234698-19980200-00685900.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.7 MB
Last updated :Apr 26, 2007
Downloads : 1500

Total downloads since Apr 26, 2007 : 1500
 
Release Date
 
Title
Title 文化移転における「ハイブリッド・モデル」 : 文化の受容と発展に関する諸学説への位置づけ  
Kana ブンカ イテン ニオケル ハイブリッド モデル ブンカ ノ ジュヨウ ト ハッテン ニ カンスル ショガクセツ エノ イチズケ  
Romanization  
Other Title
Title 'Hybrid Model' as a Tehoretical Framework for Cultural Transfer : Comparison of Cultural Acceptability and Development Theories  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐藤, 和  
Kana  
Romanization Sato, Yamato  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 1998  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 40  
Issue 6  
Year 1998  
Month 2  
Start page 55  
End page  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
従来の文化の受容と発展に関する諸学説を見ると,まず本来生物進化論においては,進化の方向についての良し悪しを問うていないが,これと並行した社会進化論では,西欧的な自文化中心主義の傾向が見られる。戦後こうした反省から人類学をはじめとする諸分野で文化相対主義的な研究が進み,また後進国から自国の発展を説明するモデルも出てきている。一方日本論を普遍的なモデルにしようという動きがあり,その中で近代日本の「和魂洋才」型の発展に注目したい。また経営学においても日本特殊論から普遍論への流れがあり,新しいコンセプトが求められ
 
Table of contents

 
Keyword
文化  

文明  

生物進化論  

社会進化論  

文化相対主義  

比較文明論  

日本論  

日本的経営論  

ハイブリッド・キャピタリズム  

ハイブリッド・モデル  
NDC
 
Note

 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
May 19, 2024 01:51:53  
Creation date
Apr 26, 2007 13:49:03  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 40 (1997) / 40(6) 199802
 
Related to