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AN00150430-00000110-0227  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル 世論研究の現状と展望 : コミュニケーション過程としての世論の総合的モデルの模索  
カナ ヨロン ケンキュウ ノ ゲンジョウ ト テンボウ : コミュニケーション カテイ トシテ ノ ヨロン ノ ソウゴウテキ モデル ノ モサク  
ローマ字 Yoron kenkyu no genjo to tenbo : komyunikeshon katei toshite no yoron no sogoteki moderu no mosaku  
別タイトル
名前 On the trend of the study of public opinion : toward an integrated model of mass media and interpersonal communication  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金, 鐵鎔  
カナ  
ローマ字 Kim, Cheol Yong  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2003  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
110  
2003  
3  
開始ページ 225  
終了ページ 265  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Public opinion is not a static, immobile object that holds a constant shape and mass over time. Rather, it is a highly dynamic, fluid process in which people interact and communicate with each other. As a communication process, public opinion is influenced by two main sources-mass media and interpersonal communication. In general, those two main sources are assumed to have influence on public opinion process constantly. However, until recently the studies of public opinion has underestimated the interplay of mass media and interpersonal communication in the process of public opinion formation. The history of communication study shows that most, if not all, communication theories have focused only on the relative strength of the effect of mass media and interpersonal communication, rather than the interplay of the two. This study posits that the study of public opinion should focus on the interplay of mass media and interpersonal communication. In this study Lenart (1994)'s 'total information flow model' was viewed as an excellent example of an integrated model of mass media and interpersonal communication. The model was originally served to explain the information flow in a presidential election campaign but it is argued that the model could apply to the broader process of politics, not to mention the public opinion process. Also argued is that the total information flow model is most relevant for the study of the process of public opinion formation and political participation on internet, which is not only mass media, but also interpersonal communication channel.
 
目次
1. はじめに
2. コミュニケーション過程としての世論
 2-1. コミュニケーション集団としての公衆
 2-2. コミュニケーション過程としての意見形成
 2-3. 社会的過程としての世論
3. 世論におけるマス・メディア,そしてインターパーソナル・コミュニケーションの影響
 3-1. 世論におけるマス・メディアの影響
  3-1-1. 議題設定研究
  3-1-2. メディア・フレーミング研究
 3-2. 世論におけるインターパーソナル・コミュニケーションの影響
  3-2-1. 個人間の影響(person-to-person influence)
  3-2-2. 集団レベルの影響
(group level influence)
  3-2-3. 意見風土影響(opinion climate influences)
4. 結論に代わって : 情報の総合的流れモデルの台頭
 
キーワード
 
NDC
 
注記
特集コミュニケーション課程の諸相
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 05, 2010 09:00:00  
作成日
Oct 05, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 110 (200303)
 
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