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AN00150430-00000091-0403  
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Release Date
 
Title
Title オピニオン・リーダー研究における緒論点 : オピニオン・リーダー研究ノート  
Kana オピニオン・リーダー ケンキュウ ニ オケル ショロンテン : オピニオン・リーダー ケンキュウ ノート  
Romanization Opinion rida kenkyu ni okeru shoronten : opinion rida kenkyu noto  
Other Title
Title Enduring issues in studies of opinion leaders  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 青池, 慎一  
Kana アオイケ, シンイチ  
Romanization Aoike, Shinichi  
Affiliation 慶應義塾大学文学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 1990  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 91  
Year 1990  
Month 12  
Start page 403  
End page 414  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
Lazarsfeld, Berelson and Gaudet(1948)が1940年のアメリカ大統領選挙における投票行動の研究において,人々の意思決定に影響を与える人々や対人的影響の存在を発見し,その担い手としてのオピニオン・リーダーの分析を行って以来,多くの研究者によって,さまざまな意思決定分野や領域において,対人的影響やオピニオン・リーダーの存在が確認されてきているのである.オピニオン・リーダーは,いうまでもなく,Summers(1971,p.313)が述べているように,インターパーソナル・コミュニケーションによって,他の人々に大きな影響を与える人である.また,このインターパーソナル・コミュニケーションは,インフォーマルなものである.このオピニオン・リーダーに関して,今日まで数多くの研究が展開されてきているが,依然として,さらに検討されるべき多くの論点が残されているのである.本稿において,今後さらに研究されるべき諸論点のうちの三点をとりあげ,いかなる論点であるかを明らかにしていきたい.
Research interest in interpersonal communication as a source of influence was first given major impetus by the 1940 voting study conducted by Lazarsfeld, Berelson and Gandet. The researchers discovered that people who changed their mind during the course of campaign were influence by their friends, co-workers and relatives. From this research, the concept of opinion leaders emerged. Since then, a large number of researches on opinion leaders were conducted. However, there are the enduring questions about opinion leaders, or personal influence. They remain issues. In this article, three of the issues are discussed. These three issues are followings. 1. Are there generalized opinion leaders? Do opinion leaders in one topic area tend to be opinion leaders in other topic areas? 2. Do people always make the decisions by influence of opinion leaders? 3. Study of the opinion leaders and communication network analysis.
 
Table of contents
1. オピニオン・リーダーの多形性
2. オピニオン・リーダー現象の普遍性
3. コミュニケーション・ネットワーク分析
 
Keyword
 
NDC
 
Note
文学部創設百周年記念論文集I
Treatise
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 01, 2010 09:00:00  
Creation date
Oct 01, 2010 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 91 (199012)
 
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