慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000071-0043  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000071-0043.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.1 MB
Last updated :Sep 21, 2010
Downloads : 1854

Total downloads since Sep 21, 2010 : 1854
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 映像の意味作用  
カナ エイゾウ ノ イミ サヨウ  
ローマ字 Eizo no imi sayo  
別タイトル
名前 Signification of images  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 福田, 正子  
カナ フクダ, マサコ  
ローマ字 Fukuda, Masako  
所属 慶応義塾大学文学研究科修士課程(美学)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1980  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
71  
1980  
3  
開始ページ 43  
終了ページ 64  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This article is intended to study the fundamental character of signification-the signifier (signifiant) and the signified (stgnifie)-of images. The word image, in this paper, only purports the image produced by mechanical means, i. e. the camera. This image is common to photograph, film and television which play important roles as media of communication or that of representation in our time. Roland Barthes, in his "Rhetorique de l'image", analyzed the image and seperated out three kinds of messages, that is, (1) linguistic, (2) coded iconic or symbolic (connotation), (3) noncoded iconic or literal (denotation). A semiological analysis like this, however, can not fully make clear the specific character of signification peculiar to images. Then, with this analysis as the startingpoint, but apart from the standpoint of semiology, a more precise examination about the signification of images must be required. The investigation of messages at the level of denotation especially lead us to the Ontology of the image. The other aim of this paper is to go into the question of how we perceive the objects in the image like real objects, and how we accept literal or symbolic messages from images. From this point of view, the existence or the meaning and implication of code will be thoroughly reconsidered.
 
目次
1. 序
2. ロラン・バルトによる映像分析
3. 映像による基柢的意味作用
4. 映像の伝える象徴的意味とその読解
5. 映像における言語的メッセージの役割
6. 結
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 21, 2010 09:00:00  
作成日
Sep 21, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 71 (198003)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (790) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (482)
3位 新自由主義に抗す... (379)
4位 731部隊と細菌戦 ... (355)
5位 『疱瘡除』と『寿... (253)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2451) 1st
2位 家族主義と個人主... (1918)
3位 731部隊と細菌戦 ... (566)
4位 猫オルガンとはな... (529)
5位 中和滴定と酸塩基... (460)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース