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AN00150430-00000053-0007  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル 天使の自然的認識についての覚書  
カナ テンシ ノ シゼンテキ ニンシキ ニ ツイテ ノ オボエガキ  
ローマ字 Tenshi no shizenteki ninshiki ni tsuite no oboegaki  
別タイトル
名前 A memorandum on natural cognition of angels  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 松本, 正夫  
カナ マツモト, マサオ  
ローマ字 Matsumoto, Masao  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1968  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
53  
1968  
9  
開始ページ 1  
終了ページ 21  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
In the philosophy of St. Thomas, the theory of Angel is explicitly based on the Neo-Platonistic principle, and Aristotelian hylomorphism is not consistently maintained. Here, the distinction between intellectus agens and intellectus possibilis in the case of human cognition can not be applied to the angels. It is only to the dimension of cognition that St. Thomas applies the Neo-Platonistic emanationtheory, but he rigidly withholds it from the domain of natura ; thus his theory does not necessarily fall into Pantheism. Yet I would rather limit the application of this emanation-theory to the dimension of supernatural cognition and grace in order to extend the Aristotelian theory, at least, in the domain of Angel's natural cognition. Therefore, as far as his natural cognition is concerned, an angel receives his species intelligibilis directly from the object through the light of his own intellectus agens, and not by divine infusion. Though human phantasma, i.e. ability of representation and imagination can be named intellectus passivus, intellect itself does have two sections : intellectus agens and intellectus pussibilis. Therefore, I think, this, distinction can also be applied to the angels. Pure intellect, being actus primus at its starting point, is intellectus agens and in connection with actus secundus it is still intellectus possibilis. And the proportion of intellectus possibilis to intellectus agens must be the factor that decides the natural order of angels. The light of intellectus agens gives excessive actus to the form of the object directly, and not through the power of phantasma. And its reflection actualizes the intellectus possibilis directly, and not through phantasma. Since the angel needs no successive, fragmental and discursive phantasma, he mirrors the world at a stroke by throwing his own natural light. Thus the world begets as many reflections as the number of angels. Here is neither clouded phantasma nor a imitation caused by its succession and direction. Therefore, the permanent world of angels is transparent. The world somewhat similar to that of Leibniz's Monadology is here unfolded.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
守屋謙二先生古稀記念論文集
 
言語
日本語  
資源タイプ
 
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 19, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 19, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 53 (196809)
 
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