慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000077-0039  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000077-0039.pdf
Type :application/pdf Download
Size :430.6 KB
Last updated :Aug 20, 2014
Downloads : 1450

Total downloads since Aug 20, 2014 : 1450
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル アンテベラム期のアメリカ高等教育史におけるイェール報告の位置 : トマス・クラップのカレッジ・カリキュラム論との比較を通して  
カナ アンテベラムキ ノ アメリカ コウトウ キョウイクシ ニ オケル イェール ホウコク ノ イチ : トマス・クラップ ノ カレッジ・カリキュラムロン トノ ヒカク オ トオシテ  
ローマ字 Anteberamuki no Amerika koto kyoikushi ni okeru Yeru hokoku no ichi : Tomasu Kurappu no karejji karikyuramuron tono hikaku o toshite  
別タイトル
名前 Reconsidering the Yale Report of 1828 in the history of antebellum colleges : comparison with Thomas Clap's thoughts on curriculum  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 原, 圭寛  
カナ ハラ, ヨシヒロ  
ローマ字 Hara, Yoshihiro  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2014  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
77  
2014  
 
開始ページ 39  
終了ページ 53  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper examines Thomas Clap's college curriculum idea, comparing two concepts concerning curriculum in the Yale Report of 1828:"mental discipline"and "mental furniture."
Previous studies noted that the idea of the college curriculum or strategy in the Yale Report was common for antebellum colleges. The report divided the function of education into mental discipline, which aims to expand faculties of the mind by obtaining knowledge, and mental furniture, which aims to store knowledge in the mind. Furthermore, the report emphasized that mental discipline was the preferential role of the college.
However, Clap's idea of a college curriculum differed from that stated in the Yale Report. Clap thought the aim of the college was to educate ministries, and the learning of ancient languages, arts, and sciences plays the roles of, in the words of the Yale Report, both mental discipline and mental furniture. Further, Clap's thoughts regarding mental discipline may have been affected by Calvin's idea of education, and not by faculty psychology, which was used as a rhetorical strategy in the Yale Report.
This fact may indicate the need to reinterpret the report with regard to two points: 1) the theory of the Yale Report was not a common idea or strategy for antebellum colleges, but this may have emerged later; and 2) Part II of the report in particular may be evaluated as more important than acknowledged in previous literature, because James L. Kingsley, one of its author, was a specialist in the history of New England, and his mention may reflect the college's history. Moreover, there may be some conflict between his theory and that of Jeremiah Day, who authored Part I of the report.
 
目次

 
キーワード
Thomas Clap  

Yale Report of 1828  

college curriculum  

mental discipline  

mental furniture  

トマス・クラップ  

イェール報告  

カレッジ・カリキュラム  

精神の陶冶  

精神の装備  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 20, 2014 10:08:48  
作成日
Aug 20, 2014 10:08:48  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 77 (2014)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (850) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (489)
3位 新自由主義に抗す... (380)
4位 731部隊と細菌戦 ... (367)
5位 『疱瘡除』と『寿... (308)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2457) 1st
2位 家族主義と個人主... (1915)
3位 中和滴定と酸塩基... (616)
4位 猫オルガンとはな... (535)
5位 学生の勉強方法に... (515)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース