アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000064-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1008.3 KB
|
Last updated |
:Jun 3, 2010 |
Downloads |
: 7661 |
Total downloads since Jun 3, 2010 : 7661
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
M・J・アドラーの「進歩主義」教育批判とJ・デューイ
|
カナ |
M・J・アドラー ノ 「シンポ シュギ」 キョウイク ヒハン ト J・デューイ
|
ローマ字 |
M. J. Adora no shinpo shugi kyoiku hihan to J. Dyui
|
|
別タイトル |
名前 |
M. J. Adler's critique on progressive education and his understanding of J. Dewey
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
安藤, 真聡
 |
カナ |
アンドウ, マサト
|
ローマ字 |
Ando, Masato
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2007
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
64
|
年 |
2007
|
月 |
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
12
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The purpose of this paper is to re-examine M.J Adler's critique on progressive education, and his understanding of J. Dewey. It had been widely accepted that Adler was one of the vociferous critics of Dewey and his educational ideas. However, when "The Paideia Proposal", which Adler dedicated to Dewey, was published in l982, educational researchers started to argue over the meaning of Adler' s dedication. For instance, not only "Harvard educational review", but also the Midwest Philosophy of Education Society held a symposium on the understanding and evaluation of "The Paideia Proposal" in 1983. As N. Noddings wrote an article on the same issue in 2004, this is still a controversial topic in the study of education.
The first section of this paper overviews the actual relationship between Adler and Dewey from their meeting at Columbia University through the days of Adler's professorship at the University of Chicago. The second section summarizes Adler's, critique on progressive education. The third section focuses on Adler's understanding of Dewey and the formation of Adler's ideas on leaming which resulted in "The Paideia Proposal". The fourth section takes up Dewey and B.H. Bode's criticism on the child-centered curricula, and examines the situation of progressive education in the late l930s.
Based on the four sections above, this paper re-thinks of the straight forward and narrow dichotomy which places Adler at the opposite pole from Dewey in describing history of American education.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|