アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00069467-00000055-0049.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.1 MB
|
Last updated |
:May 23, 2024 |
Downloads |
: 102 |
Total downloads since May 23, 2024 : 102
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
城南海氏のこぶしの分布に関する考察 : 言語学的観点から
|
カナ |
キズキ ミナミ シ ノ コブシ ノ ブンプ ニ カンスル コウサツ : ゲンゴガクテキ カンテン カラ
|
ローマ字 |
Kizuki Minami shi no kobushi no bunpu ni kansuru kōsatsu : gengogakuteki kanten kara
|
|
別タイトル |
名前 |
An analysis of the distribution of kobushi by Minami Kizuki : a linguistic perspective
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
古澤, 里菜
|
カナ |
フルサワ, リナ
|
ローマ字 |
Furusawa, Rina
|
所属 |
国際基督教大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
浅野, 真菜
|
カナ |
アサノ, マナ
|
ローマ字 |
Asano, Mana
|
所属 |
大阪大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
川原, 繁人
 |
カナ |
カワハラ, シゲト
|
ローマ字 |
Kawahara, Shigeto
|
所属 |
慶應義塾大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学言語文化研究所
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ゲンゴ ブンカ ケンキュウジョ
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku gengo bunka kenkyūjo
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2024
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾大学言語文化研究所紀要
|
翻訳 |
Reports of the Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies
|
巻 |
|
号 |
55
|
年 |
2024
|
月 |
3
|
開始ページ |
49
|
終了ページ |
64
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
本稿では城南海氏が歌唱時に用いる「こぶし」の分布について考察する。四曲の分析を通して、こぶしの分布はランダムではなく、musical event上の強さ(prominence)を持つ箇所に実現する傾向にあることを示す。言語における音韻現象においても、強さを伴う箇所に声調や形態素などが引きつけられる傾向が観察されることから、こぶしに関しても同様の現象が起こっていると考えられる。このことは言語構造と音楽構造に興味深い共通性が存在することを示唆している。
This paper analyzes the distribution of kobushi in songs by Minami Kizuki from a linguistic perspective. Based on the analysis of four songs, we show that the distribution of kobushi is not random, but instead kobushi is stochastically attracted to positions that have prominence in terms of musical events. It is known that in linguistic systems too, prominent positions tend to attract tones, floating features and morphemes, and thus, the current results suggest that there may be an interesting parallel between the musical and phonological patterns. This study, we hope, illustrates how studying musical patterns from a linguistic perspective can reveal fruitful insights into both musical and linguistic systems.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
May 23, 2024 | | インデックス を変更 |
May 23, 2024 | | 著者 著者ID,著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク,抄録 内容 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|