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AA00266091-20230300-0035  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル How Japanese consumers respond to corporate Twitter accounts : the role of perceived personality and parasocial relationship  
カナ  
ローマ字  
別タイトル
名前  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 李, 津娥  
カナ イー, ジーナ  
ローマ字 Lee, Jinah  
所属 慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所  
所属(翻訳) Professor at the Institute for Journalism, Media & Communication Studies, Keio University  
役割  
外部リンク  

名前 李, 光鎬  
カナ イー, ゴアンホ  
ローマ字 Lee, Kwangho  
所属 慶応義塾大学文学部  
所属(翻訳) Professor at the Faculty of Letters, Keio University  
役割  
外部リンク  
 
出版地
Tokyo  
出版者
名前 Institute for Journalism, Media & Communication Studies, Keio University  
カナ  
ローマ字  
日付
出版年(from:yyyy) 2023  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Keio communication review  
翻訳  
 
45  
2023  
3  
開始ページ 35  
終了ページ 52  
ISSN
03887596  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Social media has changed the way corporations communicate and engage with consumers and connect consumers with brands, leading to essential changes in the advertising process. Despite the growing importance of social media as a corporate communication channel, little is known about how consumers respond to them and what factors influence following corporate Twitter accounts in the Japanese context. This study explores what motivates consumers to follow corporate Twitter accounts and what kinds of personality and parasocial relationships consumers perceive with these accounts. Furthermore, the study looks at the relationship between the perceived personality of corporate Twitter accounts, the parasocial relationship with the account, and the outcomes of the account following, such as brand liking and information sharing. The study conducted an online survey of Japanese followers of the corporate Twitter account. The findings revealed a set of perceived account personalities, including cheerfulness, competence, sophistication, reservedness, and sincerity, as well as two dimensions of parasocial relationships, such as identification and affective relationship. The mediation analysis revealed that the parasocial relationship mediated the relationship between the perceived account personality and the outcomes of the account following.
 
目次

 
キーワード
corporate Twitter account  

perceived account personality  

parasocial relationship  
NDC
 
注記
Article
 
言語
英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jun 13, 2023 14:41:40  
作成日
Jun 13, 2023 14:30:50  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 13, 2023    インデックス を変更
Jun 13, 2023    著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク を変更
 
インデックス
/ Public / メディア・コミュニケーション研究所 / Keio communication review / 45 (2023)
 
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