治療や療養、入院生活は子どもの発達に大きな影響を与える。子どもが治療や療養に向き合うためには、子どもの生活と発達を保障することが重要となる。しかし、病気と付き合いながらの生活や治療環境において、子どもの発達の阻害要因となる様々な制限がある。そこで、本研究は子どもたちの療養環境を整えるために多職種で行える支援について検討することを目的で行った。
今年度は2つのプロジェクトを遂行した。1つ目は療養中の子どもの教育支援に関する多職種連携の課題の明確化である。入院経験のある子どもの支援に携わった経験のある専門職へのインタビューを実施し、「支援に対するとらえ方」「個人の考えによって変わる関わり」「入院中の教育支援」「入院中の状況が捉えづらい」「他職種への意見の言いづらさ」という5つのカテゴリーを抽出した。今後、対象者数を増やしてさらなる分析を行い、課題をより明確にしていく予定である。
2つ目は、てんかんを持つ子どもの学校生活支援と目的とした研修プログラムの構築である。てんかん発作はいつ起こるかわからないため、子どもや家族、教職員は不安の中、学校生活を送っている。近年、てんかん発作を起こした際、口腔内に抗けいれん薬ブコラム®を投与することにより、てんかん発作の重責による子どもの合併症が予防されることが明らかとなり、令和4年、内閣府、文部科学省および厚生労働省関係部署などから、「学校等におけるてんかん発作時の口腔溶液(プコラム®)の投与について」が通達され、教職員が医師からの処方のもと、学校でけいれん発作を起こしている子どもに対して、口腔内にブコラムを投与できるようになった。しかし、教職員にとって口腔内への薬の投与は初めてのことであり、ハンズオンの研修プログラムの開発が求められた。そこで、3D プリンターを用いて口腔内投与の練習用モデルを作成し、教職員を対象に研修プログラムのプレテストを実施した。今後はその成果を基に、研修プログラムを開発していく予定である。
Hospitalization and treatment have a significant impact on a child's development. It is important to guarantee the child's development, while they are hospitalized. However, there are various restrictions in the living while dealing with illness that can delay children's development. Therefore, the purpose of this study was to examine the support that can be provided by multiple professions to create a conducive environment for children's in treatment.
Two projects were carried out this year, one was to clarify the issues of multidisciplinary cooperation regarding educational support for children in treatment. Interviews were conducted with professionals who have experience in supporting children who have been hospitalized, and the following five categories were extracted: "the way of thinking about support," "involvement that changes according to individual ideas," "educational support during hospitalization," "difficulty in understanding the situation during hospitalization," and "difficulty in expressing opinions to other professions". Further analysis will be conducted with an increased number of subjects to further clarify the issues.
The second is to make a training program for teachers who are looking after children with epilepsy, to support school life. Because epileptic seizures can occur at any time, everyone who are close to children with epilepsy lives in a state of anxiety. In recent years, it has become clear that using Bucolam® orally during an epileptic seizure can prevent complications in children due to the severity of seizures. In 2022, relevant ministries and agencies issued a notice titled "Administration of Bucolam® Oral Solution for Epileptic Seizures at Schools," allowing teachers and staff to use Bucolam® orally to children having seizures at school upon prescription from a physician. However, this was the first time for teachers and staff to use the drug orally, so there were many needs for a hands-on training program. Therefore, we created a practice model using a 3D printer, and worked on a training program for teachers and staff. A pre-test of the training program for teachers has just been conducted. We plan to develop a training program based on the results.
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