慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
2022000010-20220152  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
2022000010-20220152.pdf
Type :application/pdf Download
Size :128.3 KB
Last updated :Jul 1, 2024
Downloads : 105

Total downloads since Jul 1, 2024 : 105
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 日本企業のリスクマネジメントと保険購買 : 理論と実際  
カナ ニホン キギョウ ノ リスク マネジメント ト ホケン コウバイ : リロン ト ジッサイ  
ローマ字 Nihon kigyō no risuku manejimento to hoken kōbai : riron to jissai  
別タイトル
名前 Corporate demand for risk management and insurance  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 柳瀬, 典由  
カナ ヤナセ, ノリヨシ  
ローマ字 Yanase, Noriyoshi  
所属 慶應義塾大学商学部教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2023  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2022  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
日本企業を取り巻く環境が大きく変化するなか,企業保険に期待される役割も変貌する可能性がある。特に,機関投資家や外国人投資家の存在感が増すことで従来型の日本企業の株主構成から大きく変化するとともに,一連のコーポレートガバナンス改革の進展によってステークホルダーへの説明責任が明確化されるなか,保険購買を含む企業のリスクマネジメントが全社的意思決定として構築・運用されることへの要請が今後ますます高まる可能性は十分にある。その一方で,本研究で実施したリスクマネジャーに対するサーベイ調査の結果からは,日本を代表するような大規模企業においてすら,現状のリスクマネジメント・保険購買体制は全社的・財務的意思決定の枠組みにおいて明確に位置づけられているとは言い難い実態も明らかにされた。今後は,日本企業には,財務的意思決定と保険購買は別物という発想ではなく,それらを統合的に理解できる組織の整備と人材育成が急がれる。他方,損保業に関しても,戦後の主力市場の飽和化が進むなか企業保険分野が再注目される可能性が残されている。そうであるならば,損保会社には顧客企業の事業特性等をふまえ企業価値を高めるようなリスクマネジメント戦略の一環として企業保険の役割を定義付ける努力がますます求められる。そして,損保業においても財務的意思決定の一環として企業の保険購買の意義を理解できる組織・人材の育成がますます重要となる。全社的な観点から財務的意思決定としての保険購買を位置づける上で,一連の企業の保険需要に関する研究から得られる示唆は重要なものとなる。学術研究の観点からも,こうした企業の保険需要に関連した実証研究の蓄積を進める努力が求められるはずであり,今後の展望として,企業の支払保険料をはじめとするリスクマネジメント・保険関連のデータに関する体系的整備がきわめて重要となることが確認された。
As the environment surrounding Japanese corporations undergoes significant changes, the role expected of corporate insurance may also be transformed. In particular, the increasing presence of institutional and foreign investors will significantly change the traditional shareholder structure of Japanese corporations, and a series of corporate governance reforms will clarify accountability to stakeholders. There is a strong possibility that the demand for corporate risk management, including insurance purchasing, to be established and operated as a company-wide decision-making process will increase in the future. According to the survey of risk managers conducted in this study revealed that the current risk management and insurance purchasing systems are not positioned within the framework of company-wide and financial decision-making, even in large corporations that are representative of Japanese economy. Japanese corporations should not consider financial decision-making and insurance purchasing as separate entities in the future. Still, they should urgently develop an organization and human resources capable of understanding them in an integrated manner. On the other hand, as for the nonlife insurance industry, there is still a possibility that the corporate insurance field will attract renewed attention as the postwar mainstay market becomes increasingly saturated. If this is the case, nonlife insurers are increasingly required to make efforts to define the role of corporate insurance as a part of risk management strategy to enhance corporate value, taking into account the business characteristics of client companies. In the nonlife insurance industry, it is increasingly essential to develop organizations and personnel who can understand the significance of corporate insurance purchasing as a part of financial decision-making. In positioning insurance purchasing as a financial decision from a company-wide perspective, implications from a series of studies on corporate insurance demand will be very important. From the standpoint of academic research, efforts should be made to accumulate empirical studies related to such corporate insurance demand. For this purpose, the systematic development of risk management and insurance-related data, including premiums paid by companies, is significant as a prospect.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jul 01, 2024 14:26:06  
作成日
Jul 01, 2024 14:26:06  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jul 1, 2024    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2022年度
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (764) 1st
2位 「危険の予見可能... (730)
3位 731部隊と細菌戦 ... (598)
4位 故意犯と過失犯の... (526)
5位 Die Ghettogeschi... (412)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Science of impul... (9747) 1st
2位 「彼女たち」の近... (707)
3位 〔商法六〇七〕オ... (477)
4位 〔最高裁民訴事例... (446)
5位 インフルエンサー... (439)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース