本研究の目的は、19 世紀末に成立する近代芸術学が重点的に検討した建築理論における空間概念論と、新たな庭園的空間形成に向けた「改革庭園(Reformgarten)」の関心とが理念と実践双方において必然的に接合しているとの理解を前提とし、両者の接合を媒介した「空間-時間的空間形成」に関わる主要概念の芸術学的意義を解明することである。従来、庭園史的視座から議論されてきた改革庭園の歴史的展開に関するアスペクトを、むしろ同時代の芸術学の展開に接続して検討する新たな学術的試みである。
今年度は、昨年度の課題であった建築家ペーター・ベーレンス(Peter Behrens, 1868-1940)における「造園(Gartenbau)」概念の再解釈を踏まえた上で、その成立の背景であるプロイセン文化・芸術状況の重要性を鑑み、とりわけトポグラフィー的観点からそれについて検討した。具体的には、20世紀初頭に彼が活動拠点としたベルリン近郊ノイバーベルスベルクの重要性を再評価し、そこに形成されていた哲学者、芸術学者、美術史家らの知的ネットワークに着目して近代芸術学の成立を再考した。ベーレンスのいわゆるベルリン時代はとかく大都市ベルリンに包摂して語られがちだが、実際に彼が自宅兼アトリエを置いて活動拠点としたノイバーベルスベルクは、哲学者アロイス・リール(Alois Riehl, 1844-1924)を中心とする人文主義的知的サークルを育んだプロイセン文化の重要なトポスであった。申請者は、その実態解明に向け、東北大学附属図書館所蔵アウグスト・シュマルゾー旧蔵書コレクションの調査を実施し、近代芸術学の成立に重要な役割を果たした美術史家シュマルゾー(August Schmarsow, 1853-1936)の旧蔵書を介して、芸術学の成立におけるノイバーベルスベルクの重要性を、当時の出版活動の実態も視野に置いて多角的に検討した。またこの問題に関連して、年度末にドイツ、ベルリンにおいてアーカイヴ調査を実施した。
The purpose of this study is to elucidate the art-scientifical significance of the main concepts involved in "spatial-temporal spatial formation," which mediate the joining of the two, based on the understanding that the spatial conceptualization in architectural theory, which modern art science focused on at the end of the 19th century, and the "reform garden" interest in new garden-spatial formation are inevitably connected in both philosophy and practice. This is a new scholarly attempt to examine an aspect of the historical development of reform gardens that has traditionally been discussed from the perspective of garden history research, but which is more closely related to the development of art scinece of the same period.
Based on the reinterpretation of the concept of "horticulture" by the architect Peter Behrens (1868-1940), which was last year's main theme, and in light of the importance of the Prussian cultural and artistic context in which it was established, this year I will examine it especially from a topographical perspective. Specifically, this is an attempt to reevaluate the significance of Neubabelsberg near Berlin, where Behrens based his activities at the beginning of the 20th century, and to reconsider the formation of modern art science by focusing on the intellectual network of philosophers, art scholars, and art historians that formed in Neubabelsberg. Behrens' so-called Berlin period is often described as encompassing the metropolis of Berlin, but in fact Neubabelsberg, where he had his home and studio and where he based his activities, had a humanistic intellectual circle centered around the philosopher Alois Riehl (1844-1924). In order to clarify the actual situation, the applicant conducted a survey of the former book collection of August Schmarsow (1853-1936) at the Tohoku University Library, an art historian who played an important role in the establishment of modern art science. The significance of Neubabelsberg for the establishment of art science was examined from various perspectives, including the actual publishing activities of the time. For this purpose, archival research was conducted in Berlin.
|