2000年代に体系化された「惑星思考」は、国家国民や国境、民族といった区分を取り払い、アメリカを脱中心化した視点からアメリカ社会・文化・文学を読み換える試みであった。特徴的なのは、アメリカを「島」と捉えた上で、その文化は移動他者との交渉に晒されていると見なす視点である。本研究はこうした思考を援用し、アメリカ演劇をより相対的に捉え直す。具体的には、19世紀後半から20世紀初頭にかけて、太平洋世界ひいては世界一周の巡業記を、特に文化が起こる「場所」の効果に着目し分析する。当時の巡業の様相を再現すると共に、アメリカ演劇文化の帝国主義的膨張と、進出先におけるローカルな他者との交渉を明らかにする。
本年度は当該時期に書かれた巡業記の一次資料を調査・収集し、整理した。役者に限らず曲芸師、サーカス団、ミンストレル、歌手、手品師などさまざまなパフォーマンス分野の担い手やマネージャーらによる資料が集まった。それら一次資料のうち、①東海岸から出発し陸路を西進しながら巡業を行ったケースに着目し、演劇文化と大陸横断鉄道網の発達の関係を考察した。②19世紀最大の興行師P.T.バーナムが経営するサーカス団に所属していた芸人「親指サム」による世界一周巡業旅行の記録に着目し、行程の実態を明らかにした。
During the 2000s, the new idea of "Planetarity" based on the ideological decentralization of America was formed to reinterpret American society, culture, and literature by removing the divisions of "nations", "borders" or "ethnic groups." One of its distinctive features is the view that, after seeing America as an "island" instead of as "the continent," the American culture is exposed to negotiations with other people and culture. This research applies this new idea to review the history of early American theater culture.
Specifically, the project analyzes the travel diaries of various American performers touring over the Pacific Ocean and around the world from the late 19th century to the early 20th century, focusing on the effect of the "place" where culture occurs. Along with recreating the conditions of touring at that time, it also studies about both the Imperialist expansion and negotiations with local others of the American theater culture.
This year, I investigated, collected, and organized the primary sources on the tours written during that period. The travel logs not only by actors, but also by acrobats, circus troupes, minstrels, singers, magicians, and other performers and managers were found. Of these primary materials, I focused on (1)the case of a tour that started from the east coast and traveled west by land and examined the relationship between theatrical culture and the transportation revolution, especially the development of the transcontinental railroad network; and (2) the record of a 4-year round-the-world tour by the entertainer "Thumb Thumb," managed by the greatest showman in 19th century America, P.T. Barnum.
|