本研究は、KMD におけるリアルプロジェクトで求められる「複数の拠点に分散した研究者が、協調作業を行うことで、ロケーションに依存しない研究開発環境の構築」を目指したものである。これまでも、TV 会議システム等を用いた遠隔協調研究開発環境の構築を行ってきているが、2020 年に世界を襲った COVID-19 によってこうした要請が大きく進んできている。ここでは、こうした研究開発基盤の構築のため、画像や音声、研究データ等の各メディアソースをオブジェクトして扱い必要に応じてそれらを合成して提示するオブジェクト指向メディアシステムの活用を進めている。昨年度より、研究拠点だけで無く学生や教員の自宅までを含めた広範囲な分散環境の中での構築を進めており、このような環境下でのオブジェクト指向メディアの活用方法に注力して研究を実施した。開発を進めているオブジェクト指向メディアシステムを基盤として、その各メディアソースの管理、それらの合成提示手法、構成された合成メディアによる協調作業環境を実現している。これは、単に遠隔地とのコミュニケーションを支援するだけでなく、ワークショップのような密なグループ間の連携も促進し、より高度な成果を得られるように構築を行っている。これまでの経験から音響環境の整備が不可欠であり、音声・音メディアの管理・合成に関して検討を進めた。特に、音声・音の定位について試行錯誤を行い、集中するべきメインの音声・音を中央に定位させながら、他の音・音声を利用者の周辺に定位させていくことが効果的であることが明らかになった。さらに、合成された音声の中ではバランスの設定についてが難しく、さまざまなバランスでの合成について試行を行いながら適切な環境の整備を進めた。今後 After COVID-19 の研究開発環境として、こうした環境が重要となると考えており、今後も実際の環境へ適用しながら研究を進める予定である。
This research project aims to "construct a location-independent R&D environment in which researchers distributed in multiple locations can work collaboratively," as required by the Real Project at KMD. While we have been constructing a remote cooperative R&D environment using TV conference systems, etc., these demands have been greatly advanced by COVID-19, which will hit the world in 2020. In order to construct such an R&D infrastructure, we are promoting the use of an object-oriented media system that handles media sources such as images, sound, and research data as objects, and synthesizes and presents them as necessary. Since last year, we have been constructing such a system in a widely distributed environment that includes not only research sites but also students' and faculty members' homes, and we have focused our research on how to utilize object-oriented media in such an environment. Based on the object-oriented media system we are developing, we are managing each media source, composing and presenting them, and realizing a cooperative work environment with the composed composite media. This is being constructed not only to support communication with remote locations, but also to facilitate close group collaboration, such as in workshops, so that more advanced results can be obtained. Based on our experience, it is essential to develop an acoustic environment, and we have conducted studies on the management and synthesis of voice and sound media. In particular, through trial and error regarding the localization of voice and sound, it became clear that it is effective to localize the main voice and sound that should be concentrated in the center while localizing other sounds and voices around the user. Furthermore, it was difficult to set the balance in the synthesized voice, and we proceeded to develop an appropriate environment while conducting trials on synthesis with various balances. We believe that such an environment will be important for the research and development environment of After COVID-19 in the future, and we plan to continue our research while applying it to the actual environment.
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