1.研究の目的
新型コロナウイルス感染症の大流行は2年目に突入し、その影響力は社会の隅々に及ぶようになった。それは人々の心理的身体的発達に対しても大きな懸念を生んでいる。この状況下で子ども・大人それぞれに降りかかるさまざまなストレスと、その原因や媒介要因となる保護者・教育環境のさまざまな変化との関係を、単胎児ならびに双生児について実証的に把握することにより,感染症によりもたらされた心的状況、とくに子育てや社会適応への影響について検討することを目的とした。
2.研究の内容
本研究は(1)首都圏に在住の児童と成人の双生児とその家族、ならびに(2)埼玉県下の認可保育所に通う乳幼児の保護者、これら二つを対象とした研究からなる。これらは研究代表者、研究分担者が新型コロナウイルス感染症の流行以前から追跡調査を行って来た研究協力者である。これらを対象に,コロナ状況下で特に変化したと考えられる就労状況や生活様式の変化、メンタルヘルス,また特に子どもに対しては保護者のしつけ方法,子どもに対する感情などについて調査を実施し,これまで収集済みのデータと合わせ,感染症の流行の前後でそれらの変数の変動を分析することで,感染症によりもたらされた子育てや社会適応への影響について検討する。
3.本年度の成果
コロナ禍のため、調査実施のための具体的な方法の決定に苦慮したが、双生児に対してはwebによる調査を実施し400組のデータが、単胎児に対しては保育園での対面での発育調査を実施した。いずれも調査中の段階であるが、予備的な分析から、コロナ後のストレスの平均的上昇は認められるものの、分散も大きく、逆にストレス低下群も見られた。また利他性と教育動機との関係に及ぼす遺伝・環境構造モデルを探索することができた。さらに幼児の保育の質に関しては、保育園間に大きな差異があることが見出された。
1. Purpose of research
The pandemic of COVID-19 has entered its second year, and its influence has spread to every corner of society. It also raises great concerns about people's psychological and physical development. The purpose was to examine the psychological conditions caused by this pandemic, especially the effects on child-rearing and social adaptation by empirically understanding the relationship between various stresses on children and adults under these circumstances and various changes in the parent / educational environment that cause and mediate the stress on single fetuses and twins.
2. Research content
This study consists of studies on (1) children and adult twins living in the Tokyo metropolitan area and their families, and (2) parents of infants attending licensed nursery schools in Saitama Prefecture. These are the principal investigators and collaborators who have been participating follow-up surveys before the epidemic of the COVID-19 infection. We conducted a survey on these issues, such as changes in working conditions and lifestyles that are thought to have changed especially under COVID-19 conditions, mental health, and especially for children, how to discipline parents and feelings toward children. By analyzing the relationships of these variables before and after the epidemic of infectious diseases, together with the data already collected before the current study, we will examine the effects of infectious diseases on child-rearing and social adaptation.
3. Achievements of this year
Due to theCOVID-19, it was difficult to select the specific method for conducting the survey, but we conducted a web survey for 400 twin pairs, and for singletons face-to-face growth survey in nursery schools. All of them are on the process of analysisng, but preliminary analysis showed that although an average increase in stress after the pandemic was observed, the variance was large, and conversely, some stress-reduced groups were also observed. We were also able to explore genetic and environmental structural models that affect the relationship between altruism and educational motivation. In addition, it was found that there are significant varietis between nurseries in terms of the quality of childcare for young children.
|