慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2021000003-20210103  
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Release Date
 
Title
Title 交際費の損金不算入割合に関する理論的研究  
Kana コウサイヒ ノ ソンキン フサンニュウ ワリアイ ニ カンスル リロンテキ ケンキュウ  
Romanization Kōsaihi no sonkin fusannyū wariai ni kansuru rironteki kenkyū  
Other Title
Title How is the deductible limit determined? : a theoretical analysis of entertainment expenses  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 村上, 裕太郎  
Kana ムラカミ, ユウタロウ  
Romanization Murakami, Yutaro  
Affiliation 慶應義塾大学大学院経営管理研究科准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2022  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2021  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本稿の目的は、世界各国で導入されている交際費の損金不算入制度を分析的に検討することである。損金不算入となる交際費を世界的に比較すると、国によって税制が異なることがわかる。交際費の全額を損金算入する国、全額損金不算入とする国、一部のみ損金算入とする国など、国によって交際費の損金算入が異なる。
具体的に、本稿の研究目的は大きく2つある。第一に、損金不算入割合は報酬契約にどのような影響を与えるのか。第二に、より重要なこととして、交際費の損金不算入割合はなぜ国や時代によって変化してきたのか。本稿では、税務当局の行動を考慮し、損金不算入割合を内生化することで、この問題を説明する。本稿の主な結果は以下の通りである。損金不算入割合が外生的な場合、法人税率や損金不算入割合が上昇するとエージェントへの努力インセンティブの効率が低下するため、プリンシパルはインセンティブ係数を低下させる。一方、損金不算入割合が内生的な場合は、法人税率の上昇はインセンティブ係数を上昇させるが、これは損金不算入割合が外生的な場合とは逆である。理由は、損金不算入割合が内生的な場合に法人税率が上昇すると、税務当局は損金不算入割合を下げることで企業活動を活性化し、税収を確保しようとするためである。
The purpose of this study is to analytically examine the non-deductible part of entertainment expenses introduced in various countries worldwide. A global comparison of non-deductible entertainment expenses shows that the tax systems differ by country. Some countries make all the entertainment expenses deductible, some make these expenses entirely non-deductible, and others make only a portion of the expenses deductible. This study thus has two main research objectives. First, how do nondeductible expenses affect the compensation contract? Second, and more importantly, why has the non-deductible ratio of entertainment expense changed across countries and over time? Considering the behavior of the tax authority, we explain this issue by endogenizing the non-deductible ratio. The main results are as follows. When the non-deductible ratio is exogenous, the principal reduces the incentive rate when the corporate tax rate or the non-deductible ratio increase, since a rise in the corporate tax rate or the non-deductible ratio reduces the efficiency of incentivizing the agent. By contrast, when the non-deductible ratio is endogenous, a rise in the corporate tax rate increases the incentive rate, which is opposite to the case where the non-deductible ratio is exogenous. This is because, if the corporate tax rate increases when the nondeductible expense ratio is endogenous, the tax authority tries to stimulate business activities and secure tax revenues by lowering the non-deductible ratio.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 16, 2024 14:10:22  
Creation date
Feb 16, 2024 14:10:22  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 16, 2024    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2021
 
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