アイテムタイプ |
Article |
ID |
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プレビュー |
画像 |
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キャプション |
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本文 |
2018000005-20180231.pdf
Type |
:application/pdf |
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Last updated |
:Oct 24, 2022 |
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本文公開日 |
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タイトル |
タイトル |
フランス革命期における「活力的人間」称揚に見られる習俗概念の変容
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カナ |
フランス カクメイキ ニ オケル「カツリョクテキ ニンゲン」ショウヨウ ニ ミラレル シュウゾク ガイネン ノ ヘンヨウ
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ローマ字 |
Furansu kakumeiki ni okeru "katsuryokuteki ningen" shōyō ni mirareru shūzoku gainen no hen'yō
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別タイトル |
名前 |
The transformation of the notion of manners observed in the eulogy of the energetic man at the French Revolution
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カナ |
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ローマ字 |
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著者 |
名前 |
川村, 文重
![](https://koara.lib.keio.ac.jp/xoonips/modules/xoonips/image.php/to_kris.png) |
カナ |
カワムラ, フミエ
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ローマ字 |
Kawamura, Fumie
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所属 |
慶應義塾大学商学部准教授
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所属(翻訳) |
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役割 |
Research team head
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外部リンク |
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版 |
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出版地 |
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出版者 |
名前 |
慶應義塾大学
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カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク
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ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku
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日付 |
出版年(from:yyyy) |
2019
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出版年(to:yyyy) |
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作成日(yyyy-mm-dd) |
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更新日(yyyy-mm-dd) |
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記録日(yyyy-mm-dd) |
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形態 |
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上位タイトル |
名前 |
学事振興資金研究成果実績報告書
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翻訳 |
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巻 |
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号 |
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年 |
2018
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月 |
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開始ページ |
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終了ページ |
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ISSN |
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ISBN |
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DOI |
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URI |
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JaLCDOI |
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NII論文ID |
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医中誌ID |
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その他ID |
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博士論文情報 |
学位授与番号 |
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学位授与年月日 |
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学位名 |
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学位授与機関 |
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抄録 |
フランスの18世紀から19世紀の世紀転換期における「習俗」の概念の理論と実践の一様態の変遷を明らかにするというテーマでフランス語の論文を執筆した。主題は「習俗」という観念が思想上・政治上重要な意味合いを帯びたフランス革命期の理論的・実践的様態に限定されている。革命的な「習俗」を創出し管理する政治のあり方にいかなる発想が作用していたのか、さらに、そのような政治道徳がいかなる思想史的系譜のもとに生じたものかを検討した。
1793年から1794年の恐怖政治期において、「活力的人間」は革命的人間のモデルとして賞揚された。この時期に「エネルギー/活力」の語が頻出するようになるのだが、これは人々の意思や活動の源泉を意味し、国民の「習俗」の創出と管理を通して、人間の自由と平等を実現しうる一つの装置として機能していた。この装置によって、恐怖政治、あるいはロベスピエールの言う「自由の専制」が正当化されることとなった。
執筆された論文は国際18世紀学会が定期刊行している学術雑誌Dix-huitième siècleに投稿され、現在査読中である。
I wrote an article in French on the vicissitudes of "mores / manners" at the turn of the eighteenth to the nineteenth century in France. The subject of this article was limited to a theoretical and practical modality of "mores / manners" during the French Revolution, in which the idea of "mores / manners" took on considerable importance both philosophically and politically. I tried to demonstrate what idea acts on the politics that invents and controls revolutionary "mores", and on which philosophical context this political morality is based.
Under the Terror (1793-1794), people admired the "energetic man" as the model of the revolutionary man. The frequent use of the word "energy", which means the dynamic will of men or the origin of their activity, constituted a device by means of which one can realize the liberty and equality of men, through the invention of national "mores / manners" and the supervision of their observance. This device allowed to legitimize the Terror or, according to Robespierre, the "despotism of liberty".
My article was sent to the editorial committee of the magazine Dix-Huitième Siècle, organized by the French Society of Eighteenth Century Studies. It is being evaluated.
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