慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2018000005-20180197  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル クリスパーキャス法等の遺伝子操作をモデル化した初等教育向け教育アプリの開発  
カナ クリスパーキャスホウトウ ノ イデンシ ソウサ オ モデルカシタ ショトウ キョウイクムケ キョウイク アプリ ノ カイハツ  
ローマ字 Kurisupākyasuhōtō no idenshi sōsa o moderukashita shotō kyōikumuke kyōiku apuri no kaihatsu  
別タイトル
名前 Development of the application for primary education that models genetic manipulations such as the CRISPR/Cas method  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 黒田, 裕樹  
カナ クロダ, ヒロキ  
ローマ字 Kuroda, Hiroki  
所属 慶應義塾大学環境情報学部准教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2018  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
今年度は研究の2年目となる。遺伝子組換え技術ならびにバイオインフォマティクスを活用したプログラミングとの共作用は今後のバイオ分野の効率の良い発展のためには、欠かせない要素となる。それらには、小学生等の非常に若い世代から取り組める要素は大きく、本研究はそれを狙ったものとなる。

初年度、我々は教材アプリ開発に必要な知見と情報の収集から開始し、カードゲームベースで減数分裂をはじめとした基礎知識を効率的に学ぶ手法を考案している。そのカードゲーム方式によって作られるアプリの適用年齢は10才以上であることも把握している。カードゲームには遺伝子組換えを意図するジョーカータイプのカードが存在し、それを用いることによって、生物個体の性能が上がる要素を導入し、そこに遺伝子組換え自体の本質を理解する要素も盛り込んである。

二年目となる本年度は、先ずCRISPR/Casの標的配列を見つけるための遺伝子マップについて、それらを用いて生徒らに標的配列を発見させる作業をバイオ系に精通していない学部生を対象として取り組んだ(これは初年度の続きにも相当する)。その結果得られた情報を元にアプリとして落とし込む作業にあらたに取り組んだ。そのためPCならびにandoroid系、iOS系のタブレットのそれぞれにおいて動く状態を模索して試作段階にまで仕上げることができた。ただし、そこから将来につながる実となる知見・技術を得るためには、同時にバイオインフォマティクスについて、柔軟に扱えることも必要であることも判明した。研究の最終年度となる次年度では、これまでにない、斬新なアプリとして広く世に受けとめられるために、バイオインフォマティクスの習得も可能な形の要素を含んだアプリとして仕上げることになる。
This year is the second year of this theme. Cooperation with genetic recombination technology and bioinformatics-based programming is an essential element for efficient development in the field of biotechnology in the future. There are many elements that can be tackled from very young generation such as primary school children, and this research aims to be able to carry it out efficiently.

In the first year, we started by collecting knowledge and information necessary for developing teaching material applications, and have devised a method to efficiently learn basic knowledge such as meiosis based on card games. We also know that the application age for apps created by the card game method is 10 years or older. There is a joker type card intended for genetic modification in the card game, and by using it, an element to improve the performance of the individual organism is introduced and an element to understand the essence of the genetic modification itself is also included.

In this year, which is the second year, we will first work on undergraduate students who are not familiar with the molecular biology to make them discover target sequences using genetic maps to find target sequences for CRISPR/Cas (this corresponds to the continuation of the first year). We worked on the task of dropping it as an application based on the information obtained as a result. Then, I was able to finish working on the trial stage by searching for the movement status on each of the PC, Android and iOS tablets. However, it also turned out that it is also necessary to be able to flexibly handle bioinformatics at the same time in order to obtain actual knowledge and technology that will lead to the future from there. In the next fiscal year, which is the final year of research, in order to be widely accepted as an unprecedented new application, it will be finished as an application that includes elements that enable learning of bioinformatics.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 24, 2022 13:35:28  
作成日
Oct 24, 2022 13:35:28  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2018年度
 
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