2017年4月1日〜2018年3月31日の期間に, 「19世紀米国におけるロマンティック・ラブ・イデオロギーへの対立」というテーマについての研究を行ってきた。ロマンティック・ラブ・イデオロギーというのは19世紀の前半に中産階級の中で定着し, それ以降家族形態としてヘゲモニーと呼ぶに価するステータスを獲得した, 一夫一婦制の理想にもとづいた「近代家族」の土台となるイデオロギーであった。しかし, シェーカーやモルモン教, またはオネイダ・コミュニティーを中心に, そのイデオロギーに対し反発し, それとは相容れない家族システムまたは親密性のパラダイムを提示する団体もあった。今回の研究では上記の団体を調べる上で, 特にJ. H. Noyes(ノイズ)という人物が中心となっていたオネイダ・コミュニティーに焦点をあてることにした。日記などで明らかになったのは, ノイズは「愛」そのものに対して寛容であったものの, 「ロマンティック・ラブ」というものに対してはひどく反対していた, ということである。「集団」というかたちをとって, コミュニティーの他のメンバーを「愛する」ことが歓迎されていたとは言え, 二人だけの排他的なロマンスは破壊的なものとして捉えられていた。ノイズが提唱するアメーティブ・インタコースと呼ばれる性交の類は「愛情」を伴うものであったものの, 「ロマンス」を表現するためのものではなく, そして興味深いのは, ノイズの19世紀におけるロマンティック・ラブや「ロマンス」というものに対する批判の記述のなかで, ロマンティック・ラブの特徴がはっきりと描写されているということである。また, ノイズ自身がロマンスを否定しながらも, そのコミュニティーの一人の女性に対しかなり情熱的で, 「ロマンティック」としか言いようがない行動を示していたという事実に, 二重基準の存在を伺うことができる。最終的にノイズは合理性によって情熱をコントロールする必要性を唱えた。
I conducted research on the theme of 'The resistance to the hegemonic status of the ideology of romantic love in nineteenth-century America' between April 1 of 2017 and March 31 of 2018. The ideology of romantic love began to exert enormous influence over the middle classes in the first half of the nineteenth century. This marks the time when the family form known as the 'modern family' attained hegemonic status within the middle class, and the ideology of romantic love became the cultural ideal behind the monogamous form of marriage that this type of family was based on. However, there were groups, notably the Mormons, the Shakers and the Oneida Community, who resisted this ideology and adhered to paradigms of intimacy that did not fit with the prevailing norms of intimacy and dyadic romantic love. In this research I focused on the Oneida Community, and in particular its leader, J. H. Noyes. From diaries and other documents, it is clear that while Noyes was not against 'love' per se, he was strongly opposed to 'romantic love'. The type of 'amative intercourse' that Noyes proposed did include 'affection', but not 'romance', and interestingly, Noyes's explanations of why he is against the ideology of romantic love provides us with accurate descriptions of the characteristics of this ideology as it existed at the time. Although he was clearly against romantic relations, he himself was involved with a woman in a relationship that can only be described as 'romantic' at its core. In the end, he espoused the necessity of using rationality to control one's passion.
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